Cikánský mýtus

9. 04. 2014 14:40:03
Když jsem se vypravovala na vernisáž Cikánského mýtu, netušila jsem, že o některé nepravdivé iluze přijdu ještě před zhlédnutím samotné výstavy. Dojem ve mě totiž nezanechaly jen vystavované fotografie, ale i další zajímavé okolnosti, které mě díky vernisáži potkaly.

Teplé jarní počasí po cestě do Muzea romské kultury vystřídal liják, a tak jsem se do muzea doslova vřítila. U pokladny stála skupinka menších romských dětí. „Dobrý den, paní!“ volají na mě hlasitě všechny do jednoho, a tak jim na pozdrav odpovídám. Všechny vypadají jako ze škatulky, děvčata mají krásně učesané vlasy a všichni jsou čistě oblečení. Okamžitě mě napadne, že jsou tam nastrčené, aby bořily zažité mýty ještě před výstavou. „Paní, vy jste novinářka?“ ptá se jedna z nich a přitom si všichni prohlíží můj foťák. Odpovídám, že jsem asi něco takového a budu psát článek o vernisáži. „Napište o nás, napište o nás! Prosím!“ volají sborově. Slíbila jsem jim, že to udělám, jestli se účastní vernisáže, což jsem předpokládala. O žádné nevěděly. Byly tam prostě proto, že se tam rádi schází.

Parta dětí pózuje pro fotografii. Foto: Lucie Obrtelová
„Paní, jak se jmenujete, kolik vám je roků? Paní, to na vašem krku, to je cucflek? Máte manžela, paní? To vám udělal on? Bydlíte tady někde? A s kým bydlíte? A co děcka, paní, máte?“ sype se na mě ze všech stran. Jako palba kulometem, absolutně nestíhám vnímat všechny dotazy, natož na ně odpovídat. Brzy to ale raději uzavírám slovy, že novinářka jsem tady já a tak se mám taky já ptát. Otázky jsem snad ani nepoložila, ale okamžitě se dozvídám, že dvanáctiletá Renata miluje matematiku a odešla ze školy v Žabovřeskách, kde ji ostatní neměli rádi. Teď chodí do školy kousek od domu a hrozně se jí tam líbí. Děti prý tam nejsou tak zlé, jako na té staré škole. Samovi jde nejvíc čeština, ale za nejdůležitější ze všeho považuje vysvětlit mi, že není gay jen kvůli tomu, že má růžovou košili. „To můžou náhodou nosit i kluci a vůbec nic to neznamená a mně se to tak líbí,“ dodává jedním dechem. Nejen že tyhle děti do školy chodí, ale očividně je to tam i dost baví. Jsou slušní, i když dost zvědaví, čistí, upravení. Nikdo z nich se nejmenuje Esmeralda. Nic co bych si představila, když někdo řekne „cigáňata“. S příslibem, že se ještě vrátím, spěchám do přednáškového sálu, kde už začíná vernisáž. „Paní ale opravdu! Ještě jste nás ani nevyfotila!“ ozývá se za mnou.

Vernisáž začala romskou hymnou, kterou na violoncello zahrál Róbert Lacko. Po ní následovala ještě jazzová skladba Summertime. „Tuhle jsem pro dnešek vybral nejen proto, že ji mám hrozně rád, ale že je to černošská věc a my sdílíme s černochy podobné problémy,“ uvedl Lacko druhou píseň. Téma vernisáže představila kurátorka výstavy Lenka Grossmannová. Týká se kontrastu mezi představami, které má o Romech společnost a jejich skutečným životem. To vyobrazují vystavené fotografie a především historické pohlednice. Současný život Romů se tady neobjevuje. Ukazují minulost Romů, a to v konkrétních tématech, jako je kočování, usazení, specifická móda nebo hudba.

Róbert Lacko právě našel na jedné z fotografií svého dědečka. Foto: Lucie Obrtelová
Po stručném uvedení si už fotky prohlížím bez dalšího komentáře. Tedy do chvíle, než narazím na violoncellistu Lacka. Šokovaně si prohlíží jednu z fotek. „Tak tohle je stoprocentně můj dědeček. To je překvapení,“ ukazuje na primáše cimbálové muziky, která je na fotce zachycena a zatváří se úplně stejně jako muž, na kterého míří prstem. S ostatními návštěvníky se pak přesouváme k občerstvení. V tom už mě zahlédnou děti těšící se na focení. „Paní, tak kde to vázne? Jdem se fotit!“ volá Renata. Jednohubky tedy oželím a jdu splnit svou novinářskou povinnost. Cestou mě odchytne starší pokladní, také Rom, a chystá se mi sdělit něco tajného, protože se naklání blízko ke mně a šeptá. „Paní redaktorko, kdybyste chtěla, tak já bych vám vytiskl i vstupenku nahoru. Zadarmo,“ říká spiklenecky a při posledním slově se mu doslova rozsvítí oči. Slíbila jsem, že určitě zase přijdu, ale dnes už bych tomu moc nedala. V rychlosti fotím partu dětí, loučím se a z muzea vcházím do prosluněné Bratislavské. Po dešti už zbyly jen malé kaluže. „Paní! Tak co ten cucflek, udělal vám ho váš starej? Řekněte, prosím!“ zavolala na mě od vchodu ještě Renata. „Jasně, že můj starej,“ otočila jsem se s odpovědí a na Renatu, které se radostí zablesklo v očích, jsem naposled zamávala.

Výstava Cikánský mýtus, která byla uvedena v rámci týdne romské kultury bude k zhlédnutí v Muzeu romské kultury až do 21. září.

Více informací najdete na stránkách http://www.munimedia.cz/prispevek/cikansky-mytus-7095/


Lucie Obrtelová

Autor: Stisk Studentský deník | středa 9.4.2014 14:40 | karma článku: 30.58 | přečteno: 21277x

Další články blogera

Stisk Studentský deník

Recenze: Divoká říše slibuje více, než zvládne splnit

Novinka nakladatelství CooBoo - Divoká říše autorky Stacey Marie Brown: Kniha se odehrává v dystopické Budapešti a nakladatelství se ji nebojí srovnat i s velikány žánru adult fantasy, ke kterým má však daleko.

22.11.2022 v 13:00 | Karma článku: 7.83 | Přečteno: 155 | Diskuse

Stisk Studentský deník

Tvorba komunity je pro nás klíčová, říká vedoucí Radia R Barbora Dohnalová

Největší studentské rádio na území Česka a Slovenska má nově zvolené vedení. Místo station manažerky získala studentka Barbora Dohnalová. V rozhovoru mluvíme o autenticitě, fungování, ale i osobním vztahu Dohnalové k Radiu R.

14.11.2022 v 12:31 | Karma článku: 7.73 | Přečteno: 146 | Diskuse

Stisk Studentský deník

Zápasník Chotěnovský: Trend MMA je teprve na začátku

V jednadvaceti letech se rozhodl pro sport, který u nás v té době nikdo neznal. Denně dojížděl sedmdesát kilometrů na tréninky z Dolní Dobrouče do Hradce Králové. Řeč je o MMA zápasníkovi Lukáši Chotěnovském.

3.11.2022 v 12:19 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 62 | Diskuse

Stisk Studentský deník

Komentář: Reklama na Formuli 1 v americkém Austinu

Max Verstappen znovu kraloval. Tentokrát na okruhu COTA (Circuit of the Americas) ve Spojených státech Amerických. Předcházelo tomu ale drama plné nehod, předjíždění a chyb. Byla to Formule 1, tak, jak ji známe.

25.10.2022 v 16:17 | Karma článku: 7.99 | Přečteno: 131 | Diskuse

Další články z rubriky Kultura

Ladislav Kolačkovský

Zapomenuté pražské sídlo orlických Schwarzenbergů

V Praze je městský dům, který zdobí schwarzenbergský erb, konkrétně orlické sekundogenitury. Jedná se o dům ve Spálené ulici č.p. 90. Kdysi pražské sídlo orlické větvě rodu, které dnes se Schwarzenbergy málokdo spojí.

17.3.2024 v 15:51 | Karma článku: 18.41 | Přečteno: 262 | Diskuse

Pavel Král

Svoboda

„Každý dělal, co uznal za správné.“ Není právě tohle svoboda? Netouží právě po tomto lidé? Aby je nic a nikdo neomezoval. A tak aby si konečně mohli dělat jen to, co sami chtějí!

17.3.2024 v 13:00 | Karma článku: 6.00 | Přečteno: 114 | Diskuse

Kamila Steinová

Rozhovor s Miroslavem Hlaučem

V minulém článku jsem vám představila debutový román Letnice od Miroslava Hlauča. Dnes u Letnic stále zůstaneme, ale trochu jinak. Přináším vám s panem Hlaučem rozhovor.

17.3.2024 v 12:45 | Karma článku: 6.28 | Přečteno: 78 | Diskuse

Ladislav Kolačkovský

Don Baltasar Marradas – zmizelé posmrtné stopy velkého generála

Don Baltasar Marradas y Vich byl říšský hrabě a rytíř Maltézského řádu, císařský polní maršál španělského původu. Ve své době byl slavný, ale po smrti stopy generála zcela mizí. Dodnes nevíme, kde vlastně spočinuly jeho ostatky.

16.3.2024 v 21:34 | Karma článku: 14.89 | Přečteno: 181 | Diskuse

Ladislav Kolačkovský

Prof. Ferdinand Ďurčanský, profesor práv a šlechtic ve službách slovenského kříže

14. března 1939 vznikl Slovenský štát. Ve vládě válečné Slovenské republiky byl jeden z ministrů původem ze šlechtického rodu, který obdržel erb a nobilitaci od císaře Rudolfa II. Prof. Ferdinand Ďurčanský

16.3.2024 v 16:46 | Karma článku: 12.65 | Přečteno: 205 | Diskuse
Počet článků 2823 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 1115

Stisk online je studentský online deník tvořený studenty Katedry mediálních studií a žurnalistiky Fakulty sociálních studií Masarykovy univerzity v Brně. Blog Stisku je po dohodě s redakcí Blog iDnes.cz koncipován jako skupinový. Stisk vznikl v roce 1997 jako jeden z prvních internetových časopisů v České republice, v rámci blogu iDnes se představuje od února 2009. Plná verze časopisu Stisk online je k dispozici zde.

Tiráž:
Vedoucí projektu Stisk online: Jaroslav Čuřík
E-mail: curik@fss.muni.cz
Adresa: Katedra mediálních studií a žurnalistiky, FSS MU, Joštova 10, 602 00 Brno.
Tiskové zprávy zasílejte na: stisk.munimedia@gmail.com

Nutný výchovný pohlavek, souhlasí Bouček i Havlová s přerušením projevu na Lvu

Moderátor Libor Bouček ostře zareagoval na kauzu ohledně délky proslovu režisérky Darji Kaščejevové na předávání cen...

Švábi, vši a nevychované děti. Výměna manželek skončila už po pěti dnech

Nová Výměna manželek trvala jen pět dní, přesto přinesla spoustu vyhrocených situací. Martina ze Znojma se pokoušela...

Vyzkoušeli jsme podvod z Aliexpressu. Může vás přijít draho, i po letech

Nakoupili jsme na Aliexpressu a pěkně se spálili. Jednu USB paměť, dvě externí SSD a jeden externí HDD. Ve třech...

Chtěli, abych se vyspala s Baldwinem kvůli jeho výkonu, říká Sharon Stone

Herečka Sharon Stone (66) jmenovala producenta, který jí řekl, aby se vyspala s hercem Williamem Baldwinem (61). Měla...

Byla to láska na první pohled, říká hvězda Gilmorek o manželství s modelkou

Milo Ventimiglia (46), představitel Jesse ze seriálu Gilmorova děvčata nebo Jacka Pearsona ze seriálu Tohle jsme my, je...