Studentští poradci pomáhají už dva roky

Studentští poradci Masarykovy univerzity poskytují poradenství a služby studentského ombudsmana dva roky. Že jsou lidmi na svém místě, dokazuje přes osm tisíc studentů, kteří jejich rad využili.

Brno - Nápad vytvořit platformu, kde budou studenti radit studentům, vznikl na podzim 2007 mezi senátory Akademického senátu Masarykovy univerzity. „Prvotní byla myšlenka na vytvoření pozice studentského ombudsmana. Ten by hájil studenty, kteří se domnívají, že někdo porušuje jejich práva,“ řekl Dalibor Jenne, jeden ze zakladatelů projektu. Studentští poradci se ale kromě práce ombudsmana zabývají hlavně studijně-právním poradenstvím.

Přípravy projektu trvaly několik měsíců. Pětice prvních poradců se nejprve musela postarat o to, aby se o jejich práci studenti dozvěděli. I když všude visely plakáty, zájem zpočátku nebyl nijak velký. „Jakmile jsme se dostali do širšího povědomí a lidé si nás začali doporučovat mezi sebou, situace se hodně zlepšila,“ upřesnil Jenne.

Tým se rozrostl na dnešních třináct poradců. „Naším cílem bylo, abychom měli pro každou z devíti fakult jednoho. Podařilo se to před měsícem, kdy se k nám přidala studentka z fakulty informatiky,“ konstatoval spokojeně Jenne.

Nejčastěji se setkávají s dotazy na poplatky za studium, na úspěšný průchod studiem, na přestup nebo jeho ukončení. Protože studijní řády a zákony jsou obsáhlé a složité, poradci se specializují.

V péči Dalibora Jenneho je fakulta sociálních studií a nově také fakulta ekonomicko-správní. Jeho hlavním tématem jsou poplatky za studium. „Poplatky bývají většinou nejsložitější. Často dojde k šíleným kombinacím a vyřešení  problému může trvat delší dobu,“ vysvětlil Jenne.

Přiznal, že se mu párkrát stalo, že ho někdo svým dotazem zaskočil. „Někdy se to stane při osobní konzultaci, pak se snažím poskytnout alespoň základní pomoc a hlavně předat kontakt na poradce, který se problematikou zabývá,“ popsal úskalí své práce poradce. Při řešení problémů je anonymita a diskrétnost samozřejmostí.

Práci poradců ocenil i dvacetiletý Adam, student prvního ročníku medicíny. „Všude na kampusu jsem viděl letáčky, a proto když jsem řešil problém s nezapsáním tělocviku, úplně automaticky jsem zamířil za studentským poradcem,“ řekl Adam. Zároveň dodal, že to, co by s kamarády řešil dlouho dobu, studijní poradce zařídil několika kliknutími v Informačním systému Masarykovy univerzity.

Podobně jako Jenne i ostatní poradci mají zkušenostmi s radami, které udělovali spolužákům na diskusních fórech. „Neberu to jako práci. Je příjemné vědět, že někdo se k těm státnicím, zkoušce nebo čemukoliv jinému dostal i díky našemu přispění,“ uzavřel Jenne.                           

Studentští poradci jsou k dispozici třikrát týdně k osobním i telefonickým konzultacím v kanceláři Poradenského centra na Lékařské fakultě a v bohunickém kampusu. Ti, kteří nemají čas zajít za poradci osobně, mohou napsat na email, který funguje nonstop i v době prázdnin.

Úřední hodiny, aktuality a kontakty najdete na novém webu Studentských poradců www.poradci.muni.cz.

Radka Šťávová

Autor: Stisk Studentský deník | středa 28.10.2009 19:00 | karma článku: 10,57 | přečteno: 1564x