Dvanáctihodinovka otestovala výdrž jezdců i aut

Řev motorů, skřípění brzd, nervozita, technické lapálie, skvělé výkony a sthující finish. To bylo v sobotu k vidění na Masarykově okruhu, kde se jel dvanáctihodinový vytrvalostní závod Le Brno.

Brno – Sobotní ráno bylo mrazivé. Teploměr ukazoval mínus jeden stupeň a nerozehřátá trať na tom nebyla lépe.  Výchozí pozice startujících jezdců proto nebyla příliš výhodná. Na trať se přesto v osm ráno postavila čtyřicítka aut – přes závodně upravené sériové vozy až po motoristické lahůdky, jakou je Radical. Největší respekt a obdiv budil závodní vůz BMW, jehož vývoj a výroba stála dvanáct milionů korun. Vytrvalostní závody jsou náročné jak pro auta, která si mohla odpočinout pouze při tankování a servisních prohlídkách, tak pro jezdce. Na každém vozu se střídalo čtyři až šest jezdců. „Náš tým se na Caterhamu bude střídat po dvou hodinách. Pak je potřeba natankovat a pro neprofesionální jezdce je to dlouhé až až,“ vysvětlil jeden z jezdců Bronislav Formánek. Kolem poledne se boxy a tribuna nad nimi plní zvědavými diváky. Většinou jsou to příbuzní a kamarádi jezdců. Na svého bratrance se přijel podívat i devatenáctiletý Petr Juhas. „Závod je výborně napínavý. Škoda jen, že se jede až koncem října.I když svítí sluníčko, je tady strašlivá zima,“ postěžoval si Juhas. S postupujícím časem se počet návštěvníků snižuje. Na bojovnosti jezdců se to však neprojeví ani náhodou. Přestože závodu celkově dominují vozy BMW, v jednotlivých divizích jsou výsledky velice těšné. Největší soutěžní vřava nastává v divácky nejatraktivnější páté divizi, kde jedou neobvykle konstrukčně řešené vozy jako Caterham nebo Radical. Takzvané placky, jak je s láskou pojmenoval Formánek, mezi sebou bojují do poslední chvíle.

Tým Caterham vedl v závodě více než jedenáct hodin. Pak se ale na trati začaly dít neočekávané věci. Část závodu se jela ve tmě, kde rozhoduje kromě řidičova umění i znalost trati. Vůz Radical se celý závod potýkal s technickými problémy a penalizovanými chybami jezdců. Na závěrečné dvě tmavé hodiny ale usedl do Radicalu Zbyněk Passer. Skvělý jezdec, který zná na zdejším automotodromu každou zatáčku. V nočním závodě jezdil časy jen o deset vteřin horší než za světla a každým kolem stahoval tříkolový náskok vedoucího Caterhamu. Nakonec dojel do cíle na prvním místě  v páté divizi s náskokem přes čtyřicet vteřin. Pokud by se jelo ještě o čtvrthodinku déle, předjel by Passer i celkového vítěze BMW. Závěrečné předávání speciálních pohárů s číslem 12 na špičce si užili všichni jezdci i zbylí diváci. Při zvuku slavnostní hymny Masarykova okruhu bylo na všech znát radostné dojetí i únava. A i tady v půl desáté večer vítězové stříkali šampaňské ze stupňů vítězů. Při ceremonii vyslovil ředitel závodu přání, aby brzy Le Brno získalo stejnou prestiž jako závod Le Mans. Video autorky si můžete prohlédnout zde.

Radka Šťávová

Autor: Stisk Studentský deník | neděle 1.11.2009 12:28 | karma článku: 17,52 | přečteno: 1385x
  • Další články autora
  • Počet článků 2823
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1121x
Stisk online je studentský online deník tvořený studenty Katedry mediálních studií a žurnalistiky Fakulty sociálních studií Masarykovy univerzity v Brně. Blog Stisku je po dohodě s redakcí Blog iDnes.cz koncipován jako skupinový. Stisk vznikl v roce 1997 jako jeden z prvních internetových časopisů v České republice, v rámci blogu iDnes se představuje od února 2009. Plná verze časopisu Stisk online je k dispozici zde.

Tiráž:
Vedoucí projektu Stisk online: Jaroslav Čuřík
E-mail: curik@fss.muni.cz
Adresa: Katedra mediálních studií a žurnalistiky, FSS MU, Joštova 10, 602 00 Brno.
Tiskové zprávy zasílejte na: stisk.munimedia@gmail.com