Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Freestyle fotbal nemá hranice, říká český mistr Karásek

Messi, Ronaldo ani Ibrahimovič neumí s míčem to, co on. Jeho nohy krouží kolem míče a nenechají ho spadnout na zem, jako kdyby mu pomáhal Harry Potter kouzelnickou hůlkou. Trojnásobný mistr České republiky ve freestyle fotbale Petr Karásek kouzlí s míčem.

Petr Karásek, známý jako Kari, je jednou z nejvýznamnějších postav českého freestyle fotbalu. Svědčí o tom jeho nadvláda na republikovém mistrovství. Tři roky po sobě nepoznal pachuť porážky a letos bude útočit na čtvrtý titul v řadě. Motivaci bude mít navíc také na největším freestyle fotbalovém turnaji na světě - Superballu, kde vystoupí před domácími fanoušky v Liberci.

Kolik autogramů rozdá mistr České republiky ve freestyle fotbale během cesty na rozhovor?

Zase tak známý nejsem, aby mě lidé na ulici žádali o autogramy. Pár podpisů rozdám, když jsem na nějakém vystoupení nebo sportovní akci, která se mi povede. Vše je ale v rozumné míře a jsem i rád, že když jdu po ulici, tak mě lidé nezastavují a mám pořád své soukromí.

Freestyle fotbal získává stále větší popularitu, zvyšuje se konkurence. Vaše postavení je momentálně dominantní třeba jako to Petra Čecha ve fotbale. Myslíte, že se v dohledné době objeví někdo, kdo vás bude porážet?

Určitě je tady hodně lidí, kteří mě mohou porazit. Zmínit můžu třeba Lukáše Škodu alias Lucasa, který je předsedou České freestyle fotbalové asociace. Pak je tady řada freestylerů, kteří trénují ještě déle než já, proto musím každý den trénovat. Největším problémem je u sportovců všeobecně trpělivost. Mám spoustu kamarádů, kteří trénovali stejně dlouho jako já, ale přestali s freestyle fotbalem kvůli motivaci, že se jim hned nedostavil úspěch. Ale pokud se objeví někdo, kdo mě porazí, tak mu budu přát, aby si ten pocit zakusil.

Na začátku srpna se v Praze koná mistrovství České republiky. Vy jste vyhrál titul třikrát v řadě. Pokud by se vám povedlo zvítězit počtvrté, tak byste zřejmě vstoupil do historie. Můžete mít vůbec nějaký jiný cíl než opět zvítězit?

Mým cílem je obhajovat titul každý rok. Bylo by úžasné, kdyby se mi to povedlo třeba desetkrát po sobě. Pokud vím, tak se nikomu nepovedlo zvítězit ani třikrát po sobě, takže za každý titul, který k dosavadním třem přidám, budu naprosto šťastný. Vždy je mým prvotním cílem být mistrem republiky, pak až přemýšlím o nějaké zahraniční konkurenci.

Mistrovství světa neboli Superball se letos koná v Liberci a začíná hned den po mistrovství republiky. Vy budete mít v té době narozeniny. Stihnete narozeniny oslavit ještě v průběhu turnaje nebo si oslavu schováte až na dobu po turnaji, kdy narozeniny oslavíte spolu se sportovními úspěchy?

Už si zjišťuji program, kdy budou jaké kvalifikace, abych mohl narozeniny oslavit s hráči přímo v Liberci. Byla by hloupost slavit přímo 6. srpna, kdy jsem se narodil, pokud bych měl mít druhý den kvalifikaci, ale rozhodně si nějaký den vytipuji. Freestyle fotbalisti jsou moje druhá rodina a s kým jiným narozeniny oslavit než s nimi, a ještě na takové velké akci jako je Superball?

Jak vám vyhovuje, že Superball navazuje ihned na mistrovství republiky a nebudete mít čas připravit se na obě akce zvlášť?

Bude záležet na tom, jak se mi bude dařit na mistrovství republiky. Pokud by se mi nedařilo, tak si budu říkat, že bych potřeboval některé věci doladit a dotrénovat. Když se mi bude na mistrovství republiky dařit, tak je ideální, že na sebe turnaje takto navazují. Já jsem velice netrpělivý člověk, takže nebude prostor pro nervozitu a nebudu se muset dlouho těšit na Superball.

Dlouhé roky jste hrál také fotbal. Co bylo hlavním impulsem pro ukončení fotbalové kariéry a proč jste se rozhodl věnovat se plně freestyle fotbalu?

Já jsem měl odjakživa rád balón, učil se nové věci, strašně nerad jsem nahrával. Přiznám se, že jsem chtěl vždy vynikat nad ostatními. Už na trénincích jsem se učil triky, které mi pomohly zlepšit se v technice. Pak jsem objevil freestyle fotbal, kde neexistují žádné hranice, existují miliony triků a dají se donekonečna rozvíjet. Ještě pokud nehrajete fotbal na nějaké vyšší úrovni, tak se akorát bojíte zranění, trenér po vás křičí, rozhodčí vás zastavuje. Freestyle fotbal mi zkrátka přirostl k srdci a jsem šťastný, že teď můžu plně rozvíjet svoji kreativitu a učit se nové věci.

Aleš Valenta předvedl na olympiádě v Salt Lake City jako první člověk na světě skok se třemi salty a pěti vruty. Povedlo se vám také vymyslet nebo provést nějaký unikátní trik, který nikdo jiný neovládá?

To je těžké, protože já jsem s freestyle fotbalem začal v roce 2008. Sport byl přitom ve vývoji už od roku 2003. Člověk se proto snaží naučit spíše triky, které už vymyšlené jsou, aby se mohl účastnit různých soutěží, než vymýšlet nové věci. Možná když sedím a přehazuji si přes koleno míč na hlavu, tak mám svůj způsob, který u nás snad nikdo nedělá. Učil jsem se ho sám, ale ve světě jsem ho také viděl, takže to nechci vydávat za svůj trik. V dnešní době je zkrátka velmi těžké vymyslet úplně nový trik, spíše se přidává obtáčení nohou okolo míče a podobně.

Na YouTube máte Freestyle fotbalovou školu, pět let jezdíte turné v rámci E.ON Junior Cupu. Nebojíte se, že mladým začínajícím freestylerům prozradíte své know-how a oni vás pak začnou porážet vašimi zbraněmi?

Já doufám, že budu trénovat stále jako doposud, že se sice budou zlepšovat ostatní, ale zároveň se budu stejně zlepšovat i já. Jsou tu talenti, kteří mají šanci naučit se triky třeba i z videí, co mám na YouTube a být lepší. Přesto jsem rád, když vidím kluka, který dělá podobné triky jako já. Pak jsem pyšný na to, že tady po mně něco zůstane. Proto také videa točím. Moc bych chtěl, aby u nás vznikla freestylová škola naživo, nejen pomocí videí. Vzhledem k mým studiím ale není dostatek času na uskutečnění takové věci. Mám sehnané materiály a vše potřebné, tak doufám, že příští rok po bakalářce uskutečním nějakou školu alespoň tady v Brně.

Na olympijských hrách se objevuje čím dál více freestylových sportů. Může se na olympijské hry dostat výhledově také freestyle fotbal?

Musíme si položit otázku, jestli se dá brát freestyle fotbal jako undergroundový sport nebo jako komerční sport. Myslím si, že v pravidlech, aby se sport dostal na olympiádu, je i to, aby měl určitý počet zemí svoji profesionální asociaci. Tolik států svoji freestyle fotbalovou asociaci ale nemá, namátkou třeba Slovensko. Myslím, že freestyle fotbal by se hodil spíš na akci typu X Games než na olympijské hry.

U freestylových sportů se hodně diskutuje o posuzování rozhodčích. Jak se koukáte na to, že ve vašem sportu rozhodují o vítězích subjektivní pocity rozhodčích a ne jasně dané kategorie jako jsou čas nebo branky?

Je to složitější. Záleží na tom, jakého porotce pozvete. Některý rozhodčí hodnotí kreativní stránku vystoupení. Dá se říct, že hodnotí show, kterou předvedete divákům. Další rozhodčí spíše uznává těžké triky a jejich zapojení do kombinací. Ve finále je nejdůležitější celkový dojem. Na olympijských hrách vidíme samé známky a body, ale freestyle fotbal se oznámkovat nedá. Je v něm tolik triků a každý freestyler dělá triky jinak, že by museli mít rozhodčí snad dvoukilometrový seznam s bodováním.

Jakou výzvu si chcete splnit, abyste si mohl říct, že jste dokázal vše, co jste chtěl?

Chtěl bych se dostat do světové šestnáctky. Po celém světě probíhají turnaje, které jsou ohodnocené hvězdami a body. Na konci roku se body sečtou a prvních šestnáct freestylerů pak objíždí světové turné, ve kterém se opět jezdí po bodovaných turnajích, a tak vzniká mistr světa. Kdybych se dostal do této šestnáctky nejlepších, tak bych si mohl říct, že jsem dosáhl opravdu vrcholu. Abych se stal mistrem světa, tak bych musel skončit se studiem, přítelkyně by mě zabila, protože bychom se spolu vůbec neviděli a zároveň pochybuji, že by se v České republice našel sponzor, který by mi zaplatil několik tisíc za letenku na turnaj. Případně pokud by se podařilo založit freestylovou školu a můj žák by vyhrál mistrovství republiky, tak bych si řekl, že se mi zase něco podařilo. Nejen sebe, ale že i někoho dalšího jsem dokázal připravit na vítězství.

Cítíte se být více sportovcem nebo umělcem?

Samozřejmě se cítím být více sportovcem. Mám svůj tréninkový plán a místo tréninku úsměvů před zrcadlem chodím raději běhat a posilovat.

 

Medailon:

Petr Karásek se narodil 6. srpna 1992. Pochází z Martínkova, malé vesnice na Vysočině, kde původně začal s fotbalem. Postupem času se přeorientoval na freestyle fotbal, ve kterém získal tři roky po sobě titul mistra České republiky. Jako mistr své země reprezentoval Českou republiku na největším freestyle fotbalovém turnaji Superballu nebo na světovém finále Red Bull Street Style v italském Lecce. V současné době studuje stavební inženýrství na Vysokém učení technickém v Brně.

Autor: Robert Švanda


Petr Karásek, známý jako Kari, je jednou z nejvýznamnějších postav českého freestyle fotbalu. Svědčí o tom jeho nadvláda na republikovém mistrovství. Tři roky po sobě nepoznal pachuť porážky a letos bude útočit na čtvrtý titul v řadě. Motivaci bude mít navíc také na největším freestyle fotbalovém turnaji na světě - Superballu, kde vystoupí před domácími fanoušky v Liberci.

Kolik autogramů rozdá mistr České republiky ve freestyle fotbale během cesty na rozhovor?

Zase tak známý nejsem, aby mě lidé na ulici žádali o autogramy. Pár podpisů rozdám, když jsem na nějakém vystoupení nebo sportovní akci, která se mi povede. Vše je ale v rozumné míře a jsem i rád, že když jdu po ulici, tak mě lidé nezastavují a mám pořád své soukromí.

Freestyle fotbal získává stále větší popularitu, zvyšuje se konkurence. Vaše postavení je momentálně dominantní třeba jako to Petra Čecha ve fotbale. Myslíte, že se v dohledné době objeví někdo, kdo vás bude porážet?

Určitě je tady hodně lidí, kteří mě mohou porazit. Zmínit můžu třeba Lukáše Škodu alias Lucasa, který je předsedou České freestyle fotbalové asociace. Pak je tady řada freestylerů, kteří trénují ještě déle než já, proto musím každý den trénovat. Největším problémem je u sportovců všeobecně trpělivost. Mám spoustu kamarádů, kteří trénovali stejně dlouho jako já, ale přestali s freestyle fotbalem kvůli motivaci, že se jim hned nedostavil úspěch. Ale pokud se objeví někdo, kdo mě porazí, tak mu budu přát, aby si ten pocit zakusil.

Na začátku srpna se v Praze koná mistrovství České republiky. Vy jste vyhrál titul třikrát v řadě. Pokud by se vám povedlo zvítězit počtvrté, tak byste zřejmě vstoupil do historie. Můžete mít vůbec nějaký jiný cíl než opět zvítězit?

Mým cílem je obhajovat titul každý rok. Bylo by úžasné, kdyby se mi to povedlo třeba desetkrát po sobě. Pokud vím, tak se nikomu nepovedlo zvítězit ani třikrát po sobě, takže za každý titul, který k dosavadním třem přidám, budu naprosto šťastný. Vždy je mým prvotním cílem být mistrem republiky, pak až přemýšlím o nějaké zahraniční konkurenci.

Mistrovství světa neboli Superball se letos koná v Liberci a začíná hned den po mistrovství republiky. Vy budete mít v té době narozeniny. Stihnete narozeniny oslavit ještě v průběhu turnaje nebo si oslavu schováte až na dobu po turnaji, kdy narozeniny oslavíte spolu se sportovními úspěchy?

Už si zjišťuji program, kdy budou jaké kvalifikace, abych mohl narozeniny oslavit s hráči přímo v Liberci. Byla by hloupost slavit přímo 6. srpna, kdy jsem se narodil, pokud bych měl mít druhý den kvalifikaci, ale rozhodně si nějaký den vytipuji. Freestyle fotbalisti jsou moje druhá rodina a s kým jiným narozeniny oslavit než s nimi, a ještě na takové velké akci jako je Superball?

Jak vám vyhovuje, že Superball navazuje ihned na mistrovství republiky a nebudete mít čas připravit se na obě akce zvlášť?

Bude záležet na tom, jak se mi bude dařit na mistrovství republiky. Pokud by se mi nedařilo, tak si budu říkat, že bych potřeboval některé věci doladit a dotrénovat. Když se mi bude na mistrovství republiky dařit, tak je ideální, že na sebe turnaje takto navazují. Já jsem velice netrpělivý člověk, takže nebude prostor pro nervozitu a nebudu se muset dlouho těšit na Superball.

Dlouhé roky jste hrál také fotbal. Co bylo hlavním impulsem pro ukončení fotbalové kariéry a proč jste se rozhodl věnovat se plně freestyle fotbalu?

Já jsem měl odjakživa rád balón, učil se nové věci, strašně nerad jsem nahrával. Přiznám se, že jsem chtěl vždy vynikat nad ostatními. Už na trénincích jsem se učil triky, které mi pomohly zlepšit se v technice. Pak jsem objevil freestyle fotbal, kde neexistují žádné hranice, existují miliony triků a dají se donekonečna rozvíjet. Ještě pokud nehrajete fotbal na nějaké vyšší úrovni, tak se akorát bojíte zranění, trenér po vás křičí, rozhodčí vás zastavuje. Freestyle fotbal mi zkrátka přirostl k srdci a jsem šťastný, že teď můžu plně rozvíjet svoji kreativitu a učit se nové věci.

Aleš Valenta předvedl na olympiádě v Salt Lake City jako první člověk na světě skok se třemi salty a pěti vruty. Povedlo se vám také vymyslet nebo provést nějaký unikátní trik, který nikdo jiný neovládá?

To je těžké, protože já jsem s freestyle fotbalem začal v roce 2008. Sport byl přitom ve vývoji už od roku 2003. Člověk se proto snaží naučit spíše triky, které už vymyšlené jsou, aby se mohl účastnit různých soutěží, než vymýšlet nové věci. Možná když sedím a přehazuji si přes koleno míč na hlavu, tak mám svůj způsob, který u nás snad nikdo nedělá. Učil jsem se ho sám, ale ve světě jsem ho také viděl, takže to nechci vydávat za svůj trik. V dnešní době je zkrátka velmi těžké vymyslet úplně nový trik, spíše se přidává obtáčení nohou okolo míče a podobně.

Na YouTube máte Freestyle fotbalovou školu, pět let jezdíte turné v rámci E.ON Junior Cupu. Nebojíte se, že mladým začínajícím freestylerům prozradíte své know-how a oni vás pak začnou porážet vašimi zbraněmi?

Já doufám, že budu trénovat stále jako doposud, že se sice budou zlepšovat ostatní, ale zároveň se budu stejně zlepšovat i já. Jsou tu talenti, kteří mají šanci naučit se triky třeba i z videí, co mám na YouTube a být lepší. Přesto jsem rád, když vidím kluka, který dělá podobné triky jako já. Pak jsem pyšný na to, že tady po mně něco zůstane. Proto také videa točím. Moc bych chtěl, aby u nás vznikla freestylová škola naživo, nejen pomocí videí. Vzhledem k mým studiím ale není dostatek času na uskutečnění takové věci. Mám sehnané materiály a vše potřebné, tak doufám, že příští rok po bakalářce uskutečním nějakou školu alespoň tady v Brně.

Na olympijských hrách se objevuje čím dál více freestylových sportů. Může se na olympijské hry dostat výhledově také freestyle fotbal?

Musíme si položit otázku, jestli se dá brát freestyle fotbal jako undergroundový sport nebo jako komerční sport. Myslím si, že v pravidlech, aby se sport dostal na olympiádu, je i to, aby měl určitý počet zemí svoji profesionální asociaci. Tolik států svoji freestyle fotbalovou asociaci ale nemá, namátkou třeba Slovensko. Myslím, že freestyle fotbal by se hodil spíš na akci typu X Games než na olympijské hry.

U freestylových sportů se hodně diskutuje o posuzování rozhodčích. Jak se koukáte na to, že ve vašem sportu rozhodují o vítězích subjektivní pocity rozhodčích a ne jasně dané kategorie jako jsou čas nebo branky?

Je to složitější. Záleží na tom, jakého porotce pozvete. Některý rozhodčí hodnotí kreativní stránku vystoupení. Dá se říct, že hodnotí show, kterou předvedete divákům. Další rozhodčí spíše uznává těžké triky a jejich zapojení do kombinací. Ve finále je nejdůležitější celkový dojem. Na olympijských hrách vidíme samé známky a body, ale freestyle fotbal se oznámkovat nedá. Je v něm tolik triků a každý freestyler dělá triky jinak, že by museli mít rozhodčí snad dvoukilometrový seznam s bodováním.

Jakou výzvu si chcete splnit, abyste si mohl říct, že jste dokázal vše, co jste chtěl?

Chtěl bych se dostat do světové šestnáctky. Po celém světě probíhají turnaje, které jsou ohodnocené hvězdami a body. Na konci roku se body sečtou a prvních šestnáct freestylerů pak objíždí světové turné, ve kterém se opět jezdí po bodovaných turnajích, a tak vzniká mistr světa. Kdybych se dostal do této šestnáctky nejlepších, tak bych si mohl říct, že jsem dosáhl opravdu vrcholu. Abych se stal mistrem světa, tak bych musel skončit se studiem, přítelkyně by mě zabila, protože bychom se spolu vůbec neviděli a zároveň pochybuji, že by se v České republice našel sponzor, který by mi zaplatil několik tisíc za letenku na turnaj. Případně pokud by se podařilo založit freestylovou školu a můj žák by vyhrál mistrovství republiky, tak bych si řekl, že se mi zase něco podařilo. Nejen sebe, ale že i někoho dalšího jsem dokázal připravit na vítězství.

Cítíte se být více sportovcem nebo umělcem?

Samozřejmě se cítím být více sportovcem. Mám svůj tréninkový plán a místo tréninku úsměvů před zrcadlem chodím raději běhat a posilovat.

 

Medailon:

Petr Karásek se narodil 6. srpna 1992. Pochází z Martínkova, malé vesnice na Vysočině, kde původně začal s fotbalem. Postupem času se přeorientoval na freestyle fotbal, ve kterém získal tři roky po sobě titul mistra České republiky. Jako mistr své země reprezentoval Českou republiku na největším freestyle fotbalovém turnaji Superballu nebo na světovém finále Red Bull Street Style v italském Lecce. V současné době studuje stavební inženýrství na Vysokém učení technickém v Brně.

Petr Karásek, známý jako Kari, je jednou z nejvýznamnějších postav českého freestyle fotbalu. Svědčí o tom jeho nadvláda na republikovém mistrovství. Tři roky po sobě nepoznal pachuť porážky a letos bude útočit na čtvrtý titul v řadě. Motivaci bude mít navíc také na největším freestyle fotbalovém turnaji na světě - Superballu, kde vystoupí před domácími fanoušky v Liberci.

Kolik autogramů rozdá mistr České republiky ve freestyle fotbale během cesty na rozhovor?

Zase tak známý nejsem, aby mě lidé na ulici žádali o autogramy. Pár podpisů rozdám, když jsem na nějakém vystoupení nebo sportovní akci, která se mi povede. Vše je ale v rozumné míře a jsem i rád, že když jdu po ulici, tak mě lidé nezastavují a mám pořád své soukromí.

Freestyle fotbal získává stále větší popularitu, zvyšuje se konkurence. Vaše postavení je momentálně dominantní třeba jako to Petra Čecha ve fotbale. Myslíte, že se v dohledné době objeví někdo, kdo vás bude porážet?

Určitě je tady hodně lidí, kteří mě mohou porazit. Zmínit můžu třeba Lukáše Škodu alias Lucasa, který je předsedou České freestyle fotbalové asociace. Pak je tady řada freestylerů, kteří trénují ještě déle než já, proto musím každý den trénovat. Největším problémem je u sportovců všeobecně trpělivost. Mám spoustu kamarádů, kteří trénovali stejně dlouho jako já, ale přestali s freestyle fotbalem kvůli motivaci, že se jim hned nedostavil úspěch. Ale pokud se objeví někdo, kdo mě porazí, tak mu budu přát, aby si ten pocit zakusil.

Na začátku srpna se v Praze koná mistrovství České republiky. Vy jste vyhrál titul třikrát v řadě. Pokud by se vám povedlo zvítězit počtvrté, tak byste zřejmě vstoupil do historie. Můžete mít vůbec nějaký jiný cíl než opět zvítězit?

Mým cílem je obhajovat titul každý rok. Bylo by úžasné, kdyby se mi to povedlo třeba desetkrát po sobě. Pokud vím, tak se nikomu nepovedlo zvítězit ani třikrát po sobě, takže za každý titul, který k dosavadním třem přidám, budu naprosto šťastný. Vždy je mým prvotním cílem být mistrem republiky, pak až přemýšlím o nějaké zahraniční konkurenci.

Mistrovství světa neboli Superball se letos koná v Liberci a začíná hned den po mistrovství republiky. Vy budete mít v té době narozeniny. Stihnete narozeniny oslavit ještě v průběhu turnaje nebo si oslavu schováte až na dobu po turnaji, kdy narozeniny oslavíte spolu se sportovními úspěchy?

Už si zjišťuji program, kdy budou jaké kvalifikace, abych mohl narozeniny oslavit s hráči přímo v Liberci. Byla by hloupost slavit přímo 6. srpna, kdy jsem se narodil, pokud bych měl mít druhý den kvalifikaci, ale rozhodně si nějaký den vytipuji. Freestyle fotbalisti jsou moje druhá rodina a s kým jiným narozeniny oslavit než s nimi, a ještě na takové velké akci jako je Superball?

Jak vám vyhovuje, že Superball navazuje ihned na mistrovství republiky a nebudete mít čas připravit se na obě akce zvlášť?

Bude záležet na tom, jak se mi bude dařit na mistrovství republiky. Pokud by se mi nedařilo, tak si budu říkat, že bych potřeboval některé věci doladit a dotrénovat. Když se mi bude na mistrovství republiky dařit, tak je ideální, že na sebe turnaje takto navazují. Já jsem velice netrpělivý člověk, takže nebude prostor pro nervozitu a nebudu se muset dlouho těšit na Superball.

Dlouhé roky jste hrál také fotbal. Co bylo hlavním impulsem pro ukončení fotbalové kariéry a proč jste se rozhodl věnovat se plně freestyle fotbalu?

Já jsem měl odjakživa rád balón, učil se nové věci, strašně nerad jsem nahrával. Přiznám se, že jsem chtěl vždy vynikat nad ostatními. Už na trénincích jsem se učil triky, které mi pomohly zlepšit se v technice. Pak jsem objevil freestyle fotbal, kde neexistují žádné hranice, existují miliony triků a dají se donekonečna rozvíjet. Ještě pokud nehrajete fotbal na nějaké vyšší úrovni, tak se akorát bojíte zranění, trenér po vás křičí, rozhodčí vás zastavuje. Freestyle fotbal mi zkrátka přirostl k srdci a jsem šťastný, že teď můžu plně rozvíjet svoji kreativitu a učit se nové věci.

Aleš Valenta předvedl na olympiádě v Salt Lake City jako první člověk na světě skok se třemi salty a pěti vruty. Povedlo se vám také vymyslet nebo provést nějaký unikátní trik, který nikdo jiný neovládá?

To je těžké, protože já jsem s freestyle fotbalem začal v roce 2008. Sport byl přitom ve vývoji už od roku 2003. Člověk se proto snaží naučit spíše triky, které už vymyšlené jsou, aby se mohl účastnit různých soutěží, než vymýšlet nové věci. Možná když sedím a přehazuji si přes koleno míč na hlavu, tak mám svůj způsob, který u nás snad nikdo nedělá. Učil jsem se ho sám, ale ve světě jsem ho také viděl, takže to nechci vydávat za svůj trik. V dnešní době je zkrátka velmi těžké vymyslet úplně nový trik, spíše se přidává obtáčení nohou okolo míče a podobně.

Na YouTube máte Freestyle fotbalovou školu, pět let jezdíte turné v rámci E.ON Junior Cupu. Nebojíte se, že mladým začínajícím freestylerům prozradíte své know-how a oni vás pak začnou porážet vašimi zbraněmi?

Já doufám, že budu trénovat stále jako doposud, že se sice budou zlepšovat ostatní, ale zároveň se budu stejně zlepšovat i já. Jsou tu talenti, kteří mají šanci naučit se triky třeba i z videí, co mám na YouTube a být lepší. Přesto jsem rád, když vidím kluka, který dělá podobné triky jako já. Pak jsem pyšný na to, že tady po mně něco zůstane. Proto také videa točím. Moc bych chtěl, aby u nás vznikla freestylová škola naživo, nejen pomocí videí. Vzhledem k mým studiím ale není dostatek času na uskutečnění takové věci. Mám sehnané materiály a vše potřebné, tak doufám, že příští rok po bakalářce uskutečním nějakou školu alespoň tady v Brně.

Na olympijských hrách se objevuje čím dál více freestylových sportů. Může se na olympijské hry dostat výhledově také freestyle fotbal?

Musíme si položit otázku, jestli se dá brát freestyle fotbal jako undergroundový sport nebo jako komerční sport. Myslím si, že v pravidlech, aby se sport dostal na olympiádu, je i to, aby měl určitý počet zemí svoji profesionální asociaci. Tolik států svoji freestyle fotbalovou asociaci ale nemá, namátkou třeba Slovensko. Myslím, že freestyle fotbal by se hodil spíš na akci typu X Games než na olympijské hry.

U freestylových sportů se hodně diskutuje o posuzování rozhodčích. Jak se koukáte na to, že ve vašem sportu rozhodují o vítězích subjektivní pocity rozhodčích a ne jasně dané kategorie jako jsou čas nebo branky?

Je to složitější. Záleží na tom, jakého porotce pozvete. Některý rozhodčí hodnotí kreativní stránku vystoupení. Dá se říct, že hodnotí show, kterou předvedete divákům. Další rozhodčí spíše uznává těžké triky a jejich zapojení do kombinací. Ve finále je nejdůležitější celkový dojem. Na olympijských hrách vidíme samé známky a body, ale freestyle fotbal se oznámkovat nedá. Je v něm tolik triků a každý freestyler dělá triky jinak, že by museli mít rozhodčí snad dvoukilometrový seznam s bodováním.

Jakou výzvu si chcete splnit, abyste si mohl říct, že jste dokázal vše, co jste chtěl?

Chtěl bych se dostat do světové šestnáctky. Po celém světě probíhají turnaje, které jsou ohodnocené hvězdami a body. Na konci roku se body sečtou a prvních šestnáct freestylerů pak objíždí světové turné, ve kterém se opět jezdí po bodovaných turnajích, a tak vzniká mistr světa. Kdybych se dostal do této šestnáctky nejlepších, tak bych si mohl říct, že jsem dosáhl opravdu vrcholu. Abych se stal mistrem světa, tak bych musel skončit se studiem, přítelkyně by mě zabila, protože bychom se spolu vůbec neviděli a zároveň pochybuji, že by se v České republice našel sponzor, který by mi zaplatil několik tisíc za letenku na turnaj. Případně pokud by se podařilo založit freestylovou školu a můj žák by vyhrál mistrovství republiky, tak bych si řekl, že se mi zase něco podařilo. Nejen sebe, ale že i někoho dalšího jsem dokázal připravit na vítězství.

Cítíte se být více sportovcem nebo umělcem?

Samozřejmě se cítím být více sportovcem. Mám svůj tréninkový plán a místo tréninku úsměvů před zrcadlem chodím raději běhat a posilovat.

- See more at: http://munimedia.cz/prispevek/freestyle-fotbal-nema-hranice-rika-cesky-mistr-karasek-7302/#sthash.6i2mC97i.dpuf

Petr Karásek, známý jako Kari, je jednou z nejvýznamnějších postav českého freestyle fotbalu. Svědčí o tom jeho nadvláda na republikovém mistrovství. Tři roky po sobě nepoznal pachuť porážky a letos bude útočit na čtvrtý titul v řadě. Motivaci bude mít navíc také na největším freestyle fotbalovém turnaji na světě - Superballu, kde vystoupí před domácími fanoušky v Liberci.

Kolik autogramů rozdá mistr České republiky ve freestyle fotbale během cesty na rozhovor?

Zase tak známý nejsem, aby mě lidé na ulici žádali o autogramy. Pár podpisů rozdám, když jsem na nějakém vystoupení nebo sportovní akci, která se mi povede. Vše je ale v rozumné míře a jsem i rád, že když jdu po ulici, tak mě lidé nezastavují a mám pořád své soukromí.

Freestyle fotbal získává stále větší popularitu, zvyšuje se konkurence. Vaše postavení je momentálně dominantní třeba jako to Petra Čecha ve fotbale. Myslíte, že se v dohledné době objeví někdo, kdo vás bude porážet?

Určitě je tady hodně lidí, kteří mě mohou porazit. Zmínit můžu třeba Lukáše Škodu alias Lucasa, který je předsedou České freestyle fotbalové asociace. Pak je tady řada freestylerů, kteří trénují ještě déle než já, proto musím každý den trénovat. Největším problémem je u sportovců všeobecně trpělivost. Mám spoustu kamarádů, kteří trénovali stejně dlouho jako já, ale přestali s freestyle fotbalem kvůli motivaci, že se jim hned nedostavil úspěch. Ale pokud se objeví někdo, kdo mě porazí, tak mu budu přát, aby si ten pocit zakusil.

Na začátku srpna se v Praze koná mistrovství České republiky. Vy jste vyhrál titul třikrát v řadě. Pokud by se vám povedlo zvítězit počtvrté, tak byste zřejmě vstoupil do historie. Můžete mít vůbec nějaký jiný cíl než opět zvítězit?

Mým cílem je obhajovat titul každý rok. Bylo by úžasné, kdyby se mi to povedlo třeba desetkrát po sobě. Pokud vím, tak se nikomu nepovedlo zvítězit ani třikrát po sobě, takže za každý titul, který k dosavadním třem přidám, budu naprosto šťastný. Vždy je mým prvotním cílem být mistrem republiky, pak až přemýšlím o nějaké zahraniční konkurenci.

Mistrovství světa neboli Superball se letos koná v Liberci a začíná hned den po mistrovství republiky. Vy budete mít v té době narozeniny. Stihnete narozeniny oslavit ještě v průběhu turnaje nebo si oslavu schováte až na dobu po turnaji, kdy narozeniny oslavíte spolu se sportovními úspěchy?

Už si zjišťuji program, kdy budou jaké kvalifikace, abych mohl narozeniny oslavit s hráči přímo v Liberci. Byla by hloupost slavit přímo 6. srpna, kdy jsem se narodil, pokud bych měl mít druhý den kvalifikaci, ale rozhodně si nějaký den vytipuji. Freestyle fotbalisti jsou moje druhá rodina a s kým jiným narozeniny oslavit než s nimi, a ještě na takové velké akci jako je Superball?

Jak vám vyhovuje, že Superball navazuje ihned na mistrovství republiky a nebudete mít čas připravit se na obě akce zvlášť?

Bude záležet na tom, jak se mi bude dařit na mistrovství republiky. Pokud by se mi nedařilo, tak si budu říkat, že bych potřeboval některé věci doladit a dotrénovat. Když se mi bude na mistrovství republiky dařit, tak je ideální, že na sebe turnaje takto navazují. Já jsem velice netrpělivý člověk, takže nebude prostor pro nervozitu a nebudu se muset dlouho těšit na Superball.

Dlouhé roky jste hrál také fotbal. Co bylo hlavním impulsem pro ukončení fotbalové kariéry a proč jste se rozhodl věnovat se plně freestyle fotbalu?

Já jsem měl odjakživa rád balón, učil se nové věci, strašně nerad jsem nahrával. Přiznám se, že jsem chtěl vždy vynikat nad ostatními. Už na trénincích jsem se učil triky, které mi pomohly zlepšit se v technice. Pak jsem objevil freestyle fotbal, kde neexistují žádné hranice, existují miliony triků a dají se donekonečna rozvíjet. Ještě pokud nehrajete fotbal na nějaké vyšší úrovni, tak se akorát bojíte zranění, trenér po vás křičí, rozhodčí vás zastavuje. Freestyle fotbal mi zkrátka přirostl k srdci a jsem šťastný, že teď můžu plně rozvíjet svoji kreativitu a učit se nové věci.

Aleš Valenta předvedl na olympiádě v Salt Lake City jako první člověk na světě skok se třemi salty a pěti vruty. Povedlo se vám také vymyslet nebo provést nějaký unikátní trik, který nikdo jiný neovládá?

To je těžké, protože já jsem s freestyle fotbalem začal v roce 2008. Sport byl přitom ve vývoji už od roku 2003. Člověk se proto snaží naučit spíše triky, které už vymyšlené jsou, aby se mohl účastnit různých soutěží, než vymýšlet nové věci. Možná když sedím a přehazuji si přes koleno míč na hlavu, tak mám svůj způsob, který u nás snad nikdo nedělá. Učil jsem se ho sám, ale ve světě jsem ho také viděl, takže to nechci vydávat za svůj trik. V dnešní době je zkrátka velmi těžké vymyslet úplně nový trik, spíše se přidává obtáčení nohou okolo míče a podobně.

Na YouTube máte Freestyle fotbalovou školu, pět let jezdíte turné v rámci E.ON Junior Cupu. Nebojíte se, že mladým začínajícím freestylerům prozradíte své know-how a oni vás pak začnou porážet vašimi zbraněmi?

Já doufám, že budu trénovat stále jako doposud, že se sice budou zlepšovat ostatní, ale zároveň se budu stejně zlepšovat i já. Jsou tu talenti, kteří mají šanci naučit se triky třeba i z videí, co mám na YouTube a být lepší. Přesto jsem rád, když vidím kluka, který dělá podobné triky jako já. Pak jsem pyšný na to, že tady po mně něco zůstane. Proto také videa točím. Moc bych chtěl, aby u nás vznikla freestylová škola naživo, nejen pomocí videí. Vzhledem k mým studiím ale není dostatek času na uskutečnění takové věci. Mám sehnané materiály a vše potřebné, tak doufám, že příští rok po bakalářce uskutečním nějakou školu alespoň tady v Brně.

Na olympijských hrách se objevuje čím dál více freestylových sportů. Může se na olympijské hry dostat výhledově také freestyle fotbal?

Musíme si položit otázku, jestli se dá brát freestyle fotbal jako undergroundový sport nebo jako komerční sport. Myslím si, že v pravidlech, aby se sport dostal na olympiádu, je i to, aby měl určitý počet zemí svoji profesionální asociaci. Tolik států svoji freestyle fotbalovou asociaci ale nemá, namátkou třeba Slovensko. Myslím, že freestyle fotbal by se hodil spíš na akci typu X Games než na olympijské hry.

U freestylových sportů se hodně diskutuje o posuzování rozhodčích. Jak se koukáte na to, že ve vašem sportu rozhodují o vítězích subjektivní pocity rozhodčích a ne jasně dané kategorie jako jsou čas nebo branky?

Je to složitější. Záleží na tom, jakého porotce pozvete. Některý rozhodčí hodnotí kreativní stránku vystoupení. Dá se říct, že hodnotí show, kterou předvedete divákům. Další rozhodčí spíše uznává těžké triky a jejich zapojení do kombinací. Ve finále je nejdůležitější celkový dojem. Na olympijských hrách vidíme samé známky a body, ale freestyle fotbal se oznámkovat nedá. Je v něm tolik triků a každý freestyler dělá triky jinak, že by museli mít rozhodčí snad dvoukilometrový seznam s bodováním.

Jakou výzvu si chcete splnit, abyste si mohl říct, že jste dokázal vše, co jste chtěl?

Chtěl bych se dostat do světové šestnáctky. Po celém světě probíhají turnaje, které jsou ohodnocené hvězdami a body. Na konci roku se body sečtou a prvních šestnáct freestylerů pak objíždí světové turné, ve kterém se opět jezdí po bodovaných turnajích, a tak vzniká mistr světa. Kdybych se dostal do této šestnáctky nejlepších, tak bych si mohl říct, že jsem dosáhl opravdu vrcholu. Abych se stal mistrem světa, tak bych musel skončit se studiem, přítelkyně by mě zabila, protože bychom se spolu vůbec neviděli a zároveň pochybuji, že by se v České republice našel sponzor, který by mi zaplatil několik tisíc za letenku na turnaj. Případně pokud by se podařilo založit freestylovou školu a můj žák by vyhrál mistrovství republiky, tak bych si řekl, že se mi zase něco podařilo. Nejen sebe, ale že i někoho dalšího jsem dokázal připravit na vítězství.

Cítíte se být více sportovcem nebo umělcem?

Samozřejmě se cítím být více sportovcem. Mám svůj tréninkový plán a místo tréninku úsměvů před zrcadlem chodím raději běhat a posilovat.

 

Medailon:

Petr Karásek se narodil 6. srpna 1992. Pochází z Martínkova, malé vesnice na Vysočině, kde původně začal s fotbalem. Postupem času se přeorientoval na freestyle fotbal, ve kterém získal tři roky po sobě titul mistra České republiky. Jako mistr své země reprezentoval Českou republiku na největším freestyle fotbalovém turnaji Superballu nebo na světovém finále Red Bull Street Style v italském Lecce. V současné době studuje stavební inženýrství na Vysokém učení technickém v Brně.

- See more at: http://munimedia.cz/prispevek/freestyle-fotbal-nema-hranice-rika-cesky-mistr-karasek-7302/#sthash.6i2mC97i.dpuf

Autor: Stisk Studentský deník | sobota 26.4.2014 22:11 | karma článku: 19,51 | přečteno: 365x
  • Další články autora

Stisk Studentský deník

Recenze: Divoká říše slibuje více, než zvládne splnit

Novinka nakladatelství CooBoo - Divoká říše autorky Stacey Marie Brown: Kniha se odehrává v dystopické Budapešti a nakladatelství se ji nebojí srovnat i s velikány žánru adult fantasy, ke kterým má však daleko.

22.11.2022 v 13:00 | Karma: 9,09 | Přečteno: 248x | Diskuse| Kultura

Stisk Studentský deník

Tvorba komunity je pro nás klíčová, říká vedoucí Radia R Barbora Dohnalová

Největší studentské rádio na území Česka a Slovenska má nově zvolené vedení. Místo station manažerky získala studentka Barbora Dohnalová. V rozhovoru mluvíme o autenticitě, fungování, ale i osobním vztahu Dohnalové k Radiu R.

14.11.2022 v 12:31 | Karma: 8,62 | Přečteno: 162x | Diskuse| Média

Stisk Studentský deník

Zápasník Chotěnovský: Trend MMA je teprve na začátku

V jednadvaceti letech se rozhodl pro sport, který u nás v té době nikdo neznal. Denně dojížděl sedmdesát kilometrů na tréninky z Dolní Dobrouče do Hradce Králové. Řeč je o MMA zápasníkovi Lukáši Chotěnovském.

3.11.2022 v 12:19 | Karma: 7,29 | Přečteno: 131x | Diskuse| Sport

Stisk Studentský deník

Komentář: Reklama na Formuli 1 v americkém Austinu

Max Verstappen znovu kraloval. Tentokrát na okruhu COTA (Circuit of the Americas) ve Spojených státech Amerických. Předcházelo tomu ale drama plné nehod, předjíždění a chyb. Byla to Formule 1, tak, jak ji známe.

25.10.2022 v 16:17 | Karma: 8,79 | Přečteno: 140x | Diskuse| Sport

Stisk Studentský deník

Recenze: Hlavní hrdina přepere tygra. To je bollywoodský trhák RRR

Bollywoodský film RRR, který se odehrává v koloniální Indii, nenechá diváka ani na chvíli usnout. Emoce, zpěv, boje. Film plný adrenalinu a nebezpečí.

19.10.2022 v 13:00 | Karma: 8,42 | Přečteno: 185x | Diskuse| Kultura
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

S vládou nemá smysl pokračovat v jednáních, a to ani za účasti prezidenta, řeklo ANO

25. dubna 2024  10:15,  aktualizováno 

V atriu Poslanecké sněmovny proběhla tisková konference stínové vlády hnutí ANO. Poslanci mluvili...

POLITICKÝ DIÁŘ: Pověstná „střídačka“ ODS a Kupkův úspěch na kongresu

25. dubna 2024

Premium Byť se před čtrnácti dny na kongresu ODS v Ostravě téměř nic nestalo (natož aby šlo o něco...

Odvrátili jsme dronový útok na Minsk z území Litvy, tvrdí Bělorusko

25. dubna 2024  13:11,  aktualizováno  14:56

Šéf běloruské tajné služby (KGB) Ivan Tertel ve čtvrtek uvedl, že se podařilo zmařit dronový útok...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Svatý grál na suchou kůží na nohou. Přečtěte si, co vám pomůže!
Svatý grál na suchou kůží na nohou. Přečtěte si, co vám pomůže!

30 uživatelů eMimina mělo možnost otestovat krém na nohy od Manufaktury z kolekce Louka. Pomohl vám na suchou a hrubou pokožku chodidel? Přečtěte...

  • Počet článků 2823
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1121x
Stisk online je studentský online deník tvořený studenty Katedry mediálních studií a žurnalistiky Fakulty sociálních studií Masarykovy univerzity v Brně. Blog Stisku je po dohodě s redakcí Blog iDnes.cz koncipován jako skupinový. Stisk vznikl v roce 1997 jako jeden z prvních internetových časopisů v České republice, v rámci blogu iDnes se představuje od února 2009. Plná verze časopisu Stisk online je k dispozici zde.

Tiráž:
Vedoucí projektu Stisk online: Jaroslav Čuřík
E-mail: curik@fss.muni.cz
Adresa: Katedra mediálních studií a žurnalistiky, FSS MU, Joštova 10, 602 00 Brno.
Tiskové zprávy zasílejte na: stisk.munimedia@gmail.com