Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Z některých dotazů je mi vyloženě smutno, říká dobrovolnice v bezplatné právní poradně

Současná krizová situace vyvolala kromě zdravotních a ekonomických také řadu právních nejistot. Tým právníků Frank Bold proto spustil bezplatnou online právní poradnu. Jako dobrovolnice v ní pomáhá i studentka Radka Špačková.

Brno – Právní poradna organizace Frank Bold nabízí odpovědi na aktuální právní problémy, které vznikly v souvislosti s pandemií koronaviru. Právníci radí především s tím, jak se zorientovat v ochranných opatřeních nařizovaných vládou a jak se vypořádat s dopady současných omezení. Studentka práv Radka Špačková se konzultacím věnuje i šest hodin denně a za měsíc a půl dobrovolnictví pomohla vyřešit na sto třicet právních dotazů.

Proč jste se rozhodla zapojit do bezplatných právních konzultací?
Odjakživa mě baví pomáhat lidem a chtěla jsem v této těžké situaci přiložit ruku k dílu. Spousta lidí se najednou ocitla bez práce a nevědí, co dál. Takhle můžu aspoň trochu pomoci a navést lidi správným směrem, například se zažádáním o státní příspěvek či o pomoc v hmotné nouzi.
Na co se lidé nejčastěji ptají?
Ze začátku přicházelo nejvíce dotazů souvisejících s pracovním právem, u nich jsem za chvíli znala odpovědi skoro nazpaměť. Dále byly častým tématem cestovní zájezdy, překročení hranic a podmínky pro osoby samostatně výdělečně činné. Hodně otázek padlo také ohledně schůzí státních zastupitelstev a volení jejich členů, například jestli lze zastávat funkci i nadále, ačkoliv jsou zakázané hromadné akce a sdružování osob.
Řešíte jen dotazy týkající se koronaviru?
Lidé se mohou zeptat na cokoliv. Několikrát nám přišly i otázky, které se současnou krizí nijak nesouvisí.
Za jak dlouho lidé dostanou odpověď?
Odpovídáme do dvou až tří pracovních dnů. Prvotní vlna dotazů, kdy jich přicházelo i sto denně, už opadla a není jich tolik, že bychom nestíhali. Máme seznam otázek, které je potřeba vyřídit do určitého data, popřípadě jsou označené jako urgentní a ty řešíme přednostně. Složitější právní problémy samozřejmě zaberou víc času, naopak odpověď na lehčí otázky dostanou lidé o něco dřív..
Který z dotazů vám nejvíce utkvěl v paměti?
Zasáhly mě dvě otázky. Ani jednu z nich jsem sama neřešila, ale narazila jsem na ně, když jsem procházela databázi. Poprvé jsem se pozastavila u paní, kterou pronajímatel vystěhoval z bytu a ona najednou neměla kam jít. Popisovala, jak k ní byl hrubý, že jí teď nepustí do bytu a vyhrožuje jí policií. Myslím, že také zmiňovala, že zůstala sama s miminkem. Když jsem to četla, bylo mi jí opravdu líto. Znám samozřejmě jen její úhel pohledu, nepsala, proč ji přesně vyhodil. I tak to mnou neskutečně pohnulo. Jiná paní se zase ptala na možnost, jak legálně obejít zákaz přechodu hranic, protože má v Rakousku přítele. Přišli mi jako novodobí Romeo a Julie, úplně mě to dojalo. Nikdy dřív mi nedošlo, že kvůli uzavření hranic jsou někteří z nás odloučení od svých partnerů.
Pomáhá vám třeba zapojení do právních konzultací překonat aktuální krizovou situaci?
Asi ano. Poradenstvím zaměstnám hlavu jinak a soustředím myšlenky na něco jiného. Stanovuje mi to cíl a nutí mě to si den naplánovat tak, abych všechno stíhala. Večer jdu spát s dobrým pocitem, že jsem toho hodně udělala, a ještě pomohla ostatním. Na druhou stranu, když občas vidím některé dotazy, není mi z toho úplně dobře. Člověk si to ale nesmí tolik brát.
Kolik času právním poradenstvím strávíte?
V důsledku zrušení výuky máme spoustu úkolů na doma, ale snažím se dotazům věnovat co nejvíc to jde. Někdy se mi poštěstí a strávím u nich i šest hodin denně. Jindy jsem ráda, když jim věnuji alespoň tři hodiny.
Ovlivnila vaše zkušenost z bezplatné právní poradny v době koronavirové krize váš postoj k dalšímu studiu?
Určitě ano. Je to pro mě skvělá zkušenost, protože v praxi se toho člověk nejvíc naučí. Se spoustou věcí jsem se ve škole dosud nesetkala, takže často musím procházet právní předpisy, které vidím poprvé. Naučila jsem se lépe orientovat v neznámých zdrojích, především posuzovat jejich důvěryhodnost, a mám lepší přehled o právu obecně. Dost vnímám, že teď často určité problematice lépe rozumím a začalo mě ještě víc bavit studium.
Jak na vaši účast při právních konzultacích reaguje okolí?
Mamka nejdřív měla strach, když jsem jí řekla, že jsem se zapojila do dobrovolnického programu. Nechtěla mě pustit z domu. Ale když jsem jí vysvětlila, že nebudu muset ani vystrčit nos z bytu, byla nadšená. Moji rodiče podnikají, takže kolikrát mám poradnu i u nás doma v obýváku, vzhledem k tomu, jak se pořád mění výše příspěvků, podmínky pro jejich získání a úlevy poskytované podnikatelům.
Je pro vás náročné orientovat se v právních předpisech a opatřeních, která se nyní neustále mění?
Někdy se v té změti dá jen stěží vyznat. Od té doby, co se objevil koronavirus, vzniklo vícero poraden a dotazů přichází stále dost. Momentálně je přijímáno mnoho nových usnesení či nařízení, která se vážou zase na další předpisy a v té spleti se leckdy dokážou pořádně zorientovat jen ostřílení právníci.
Nestává se tedy, že jako studentka druhého ročníku práv na určitou problematiku zkrátka nestačíte?
V seznamu si vybíráme, které dotazy budeme řešit. Když my dobrovolníci narazíme na nějaké složitější otázky, snažíme si k tomu vše potřebné dohledat na internetu, popřípadě napíšeme někomu ze zkušenějších právníků a prokonzultujeme to s nimi. Ze začátku jsem se pouštěla jen do snazších problémů, ale postupem času se pro mě ty složitější staly výzvou. Dotazů přicházelo v začátcích poradny hrozně moc, takže jejich přerozdělování podle právní specializace nepřicházelo v úvahu. Každý dělal, co nejvíc mohl. Nicméně odpovědi na závěr prochází kontrolou od zkušených právníků, takže když dobrovolníci něco napíšou nesrozumitelně nebo se snad zmýlí, vždy si toho někdo všimne a opraví.
Teď, když už otázek není takový nával, zaměřujete se na konkrétní právní odvětví?
Většinou si vybírám dotazy, které mi přijdou zajímavé nebo ty, které jsem už dřív řešila. Vím tím pádem, jak na ně a rešerše mi netrvá tak dlouho.
Nebudí u klientů nedůvěru, že nabízíte právní konzultace zdarma?
Podle mě k ní není důvod. Pracuji zároveň ve Sdružení obrany spotřebitelů, kde také nabízíme bezplatné právní poradenství. Naopak lidé občas na konci dotazu píšou, že si váží toho, co děláme a moc děkují. Hned se mi potom odpovídá lépe a s větším nadšením, když vidím, že jsem někomu skutečně pomohla.
Bude online právní podpora pokračovat i po skončení krize?
Předpokládám, že dokud budou dotazy, bude fungovat i poradna. Já teď kvůli učení na zápočty a zkoušky bohužel nemůžu pracovat v takové míře jako dřív, ale jakmile budu mít zkoušky za sebou, ráda se znovu zapojím.

(Autorka: Anežka Schreibová)

Autor: Stisk Studentský deník | pondělí 4.5.2020 8:00 | karma článku: 19,42 | přečteno: 1205x
  • Další články autora

Stisk Studentský deník

Recenze: Divoká říše slibuje více, než zvládne splnit

Novinka nakladatelství CooBoo - Divoká říše autorky Stacey Marie Brown: Kniha se odehrává v dystopické Budapešti a nakladatelství se ji nebojí srovnat i s velikány žánru adult fantasy, ke kterým má však daleko.

22.11.2022 v 13:00 | Karma: 9,09 | Přečteno: 248x | Diskuse| Kultura

Stisk Studentský deník

Tvorba komunity je pro nás klíčová, říká vedoucí Radia R Barbora Dohnalová

Největší studentské rádio na území Česka a Slovenska má nově zvolené vedení. Místo station manažerky získala studentka Barbora Dohnalová. V rozhovoru mluvíme o autenticitě, fungování, ale i osobním vztahu Dohnalové k Radiu R.

14.11.2022 v 12:31 | Karma: 8,62 | Přečteno: 162x | Diskuse| Média

Stisk Studentský deník

Zápasník Chotěnovský: Trend MMA je teprve na začátku

V jednadvaceti letech se rozhodl pro sport, který u nás v té době nikdo neznal. Denně dojížděl sedmdesát kilometrů na tréninky z Dolní Dobrouče do Hradce Králové. Řeč je o MMA zápasníkovi Lukáši Chotěnovském.

3.11.2022 v 12:19 | Karma: 7,29 | Přečteno: 131x | Diskuse| Sport

Stisk Studentský deník

Komentář: Reklama na Formuli 1 v americkém Austinu

Max Verstappen znovu kraloval. Tentokrát na okruhu COTA (Circuit of the Americas) ve Spojených státech Amerických. Předcházelo tomu ale drama plné nehod, předjíždění a chyb. Byla to Formule 1, tak, jak ji známe.

25.10.2022 v 16:17 | Karma: 8,79 | Přečteno: 140x | Diskuse| Sport

Stisk Studentský deník

Recenze: Hlavní hrdina přepere tygra. To je bollywoodský trhák RRR

Bollywoodský film RRR, který se odehrává v koloniální Indii, nenechá diváka ani na chvíli usnout. Emoce, zpěv, boje. Film plný adrenalinu a nebezpečí.

19.10.2022 v 13:00 | Karma: 8,42 | Přečteno: 185x | Diskuse| Kultura
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Lidovci navrhli zvýšit slevy na dani na děti, stát to má přes 8 miliard ročně

25. dubna 2024  11:36,  aktualizováno  21:15

Zvýšení slev na dani na děti navrhuje KDU-ČSL a hodlá to prosazovat v jednáních s koaličními...

Prezident má absolutní imunitu. Trump zaměstnal Nejvyšší soud, věří v průtahy

25. dubna 2024  19:09,  aktualizováno  21:06

Většina členů amerického Nejvyššího soudu se ve čtvrtek zdála být skeptická k argumentu...

Zatkněte propalestinské levicové fašisty, vyzývá demokratický kongresman

25. dubna 2024  20:44

Demokratický kongresman Adam Smith označil propalestinské demonstranty za „levicové fašisty“ a...

Pád zhýralého náměstka otřásl Moskvou. Pod Šojguem se houpe židle

25. dubna 2024

Premium Ruskou politickou scénu rozvířil největší korupční skandál od začátku války. Zatčení náměstka...

Arcon Personalservice GmbH
Instalatér do Německa

Arcon Personalservice GmbH

nabízený plat: 75 260 - 90 320 Kč

  • Počet článků 2823
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1121x
Stisk online je studentský online deník tvořený studenty Katedry mediálních studií a žurnalistiky Fakulty sociálních studií Masarykovy univerzity v Brně. Blog Stisku je po dohodě s redakcí Blog iDnes.cz koncipován jako skupinový. Stisk vznikl v roce 1997 jako jeden z prvních internetových časopisů v České republice, v rámci blogu iDnes se představuje od února 2009. Plná verze časopisu Stisk online je k dispozici zde.

Tiráž:
Vedoucí projektu Stisk online: Jaroslav Čuřík
E-mail: curik@fss.muni.cz
Adresa: Katedra mediálních studií a žurnalistiky, FSS MU, Joštova 10, 602 00 Brno.
Tiskové zprávy zasílejte na: stisk.munimedia@gmail.com