Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Aspergerův syndrom je neviditelný, i přesto existuje

Lidé s poruchou autistického spektra mohou být vnímáni jako divně se pohybující a nekomunikativní. Ne vždy to musí být pravda. Ľuba Heinzlová je toho příkladem.

Při rozhovoru naproti mně usedá obyčejná mladá žena. Taková, jakých na ulici denně potkáte spousty. A přece je Ľuba Heinzlová jednou z osob, postiženou Aspergerovým syndromem – jednou z poruch autistického spektra.

Jak jste přišla na to, že máte Aspergerův syndrom?

V pubertě jsem si začala uvědomovat, že je na mně něco jiné. Ostatní navazovali vztahy a intuitivně věděli, co mají říkat a dělat. Pro mě to bylo nepochopitelné. Vymýšlela jsem různé teorie, proč to nedokážu. Tehdy jsem vůbec nevěděla, že existuje něco jako Aspergerův syndrom. Autismus, to pro mě byly děti, které nemluví a jsou mentálně retardované.

Jak jste se dozvěděla, že existuje něco jako Aspergerův syndrom?

Poprvé jsem si o tom přečetla na webu, když mi bylo asi 19, a uvědomila jsem si, že mám hodně podobných příznaků. Tehdy jsem si s tou informací vůbec nedokázala poradit. O tři roky později jsem začala chodit k psycholožce a ta mi řekla, že mám poruchu osobnosti. Přešla jsem k jinému psychologovi a ten mi diagnózu Aspergerův syndrom potvrdil. Začala jsem se o to zajímat a tehdy jsem si uvědomila, že to je přesně ono – ten typ myšlení a uvažování, všechny ty problémy, které nikdy neměly odpověď.

Může člověk poznat, že máte Aspergerův syndrom?

Ve společnosti se o tom málo ví, takže je těžké poznat něco, o čem nevíte, že existuje. Ale poznat se to dá. Třeba na očním kontaktu. Když máte poruchu autistického spektra, neznamená pro vás oční kontakt způsob komunikace. Potom to vypadá, že člověk s poruchou autistického spektra na druhého civí. Ale není to u všech stejné. Když je někdo slepý, poznáte to na něm na první pohled. Ale když jde kolem vás aspík (pozn. red. člověk mající Aspergerův syndrom), nepoznáte to. Je to taková neviditelná porucha, to ale neznamená, že neexistuje.

To ale u vás neplatí. Jak to děláte?

Já se snažím všechna pravidla komunikace, jako pohledy do očí, udržování odstupu a tak, naučit a při komunikaci s druhými si je neustále připomínám. Učím se to už dlouho a možná proto to vypadá přirozeně. Pro mě je to stále náročné. Není to tak samozřejmé a jednoduché, jak to vypadá. Když v komunikaci se mnou druhý člověk zvedne obočí, musím si připomenout, jaké různé významy to může nést a ten správný odhadnout.

Přece jsou vidět maličkosti, které si člověk uvědomí, až když o tom začne přemýšlet. Ľuba sedí stále stejně, nevrtí se na židli. Kouká do monitoru notebooku a na mě se podívá jen občas. Když mi vysvětluje, jak se projevuje Aspergerův syndrom, mluví skoro, jako by to právě četla z knihy.

Když musíte přemýšlet, jak si vyložit určité situace a jak reagovat, není těžké udržet krok tam, kde se baví větší skupina lidí?

Pro mě je těžké být ve skupině lidí. Řekněme, že dva lidi ještě zvládnu, ale když je ta skupina větší, tak mám problém. Nevím, co mám říkat a na co reagovat. Je tam příliš podnětů. Někdy se to podaří, ale sama tyhle situace nevyhledávám.

Vystudovala jste Fakultu masmediální komunikace. Člověk ve škole přece musí mluvit se spoustou lidí a ne vždycky je to komunikace jen s jedním, nebo maximálně dvěma osobami. Jak jste zvládla takové prostředí?

V tom je velký rozdíl. Učitel klade otázky a studenti na ně odpovídají. Znám text. Vím, o čem se budeme bavit. Celá situace je v podstatě předem daná. Jenže třeba na skleničce s kamarády je situace úplně jiná. Člověk dopředu neví, co má dělat. To musí vycítit ze situace. To pro mě ale není jednoduché. Nevím, co mám říkat. Není to jako na hodině sociologie.

Čemu se právě věnujete?

Někdy píšu články do časopisu .týždeň. Taky pomáhám autistickému centru Andreas v Bratislavě.

Když si představíte pracovní den – poloviční nebo celý úvazek – myslíte, že byste dokázala pravidelně chodit do práce?

Umím si to představit, ale ta práce by musela spočívat třeba jen v psaní, nebo překládání. Musela by to být práce, která nevyžaduje kontakt s lidmi. To by mě vyčerpalo a ani to neumím. Mě baví psát a lidem se to líbí. Proč bych se měla trápit s tím, co mi nejde, když můžu dělat něco, co umím?

A ostatní lidé s Aspergerovým syndromem?

Já si myslím, že většina lidí s Aspergerovým syndromem je schopna pracovat. Jen je důležité, aby oni i  zaměstnavatel věděli, že syndrom mají, a co to obnáší. Jenže problém je, že tato oblast ještě není úplně prozkoumaná a není v povědomí lidí.

Takže na trhu práce se na toto postižení vůbec nebere ohled?

Ne. Je to nová věc, o které se zatím moc nemluví. Ale začíná se ve školách, tam můžete dostat asistentku a určitý osobní přístup. Ale když vyjdete školu, jste ve světě, kde se ohledy neberou. Jedním z prvních pokusů v tomhle směru je několik projektů Asociace pomáhající lidem s autismem (pozn. red. dále jen Apla), které se snaží lidi postižené některou z poruch autistického spektra zapojit do trhu práce. Ale hlavně je potřeba o tom mluvit, jinak se to nezmění. Sama se o to pokouším.

Spolupracujete s nějakou organizací?

Ano. Mám kontakty s jihomoravskou Aplou a ještě chodím do organizace Andreas v Bratislavě. Taky bych chtěla dělat besedy o Aspergerově syndromu po školách. Už jsem v jedné byla a zájem mládeže byl velký.

Na co se vás studenti nejčastěji ptali?

Na různé věci. Jak jsem se s tím sžila, kdy jsem začala vnímat, že jsem jiná než ostatní… Já bych klidně dělala tyhle besedy dál i v jiném prostředí. (smích)

Působíte na mě sebejistě a vyrovnaně. Bylo pro vás těžké se s diagnózou Aspergerův syndrom vyrovnat?

Ano. Jedno období bylo hodně těžké, když jsem si uvědomila, že Aspergerův syndrom nejde vyléčit. Nejdřív jsem byla ráda za diagnózu, nebyla jsem jen rozmazlená a nevychovaná. Ale je těžké srovnat se s tím, že nikdy nebudu jako ostatní a že vždy budu žít ve světě, který funguje na základě pro mě nepřirozených principů.


Aspergerův syndrom je jednou z poruch autistického spektra. Tato vrozená porucha se projevuje narušením v oblasti sociální interakce a komunikace. Lidé s Aspergerovým syndromem špatně odhadují reakce na různé situace a také obtížně chápou vztahy mezi lidmi. Mají vyhraněný zájem o určitou oblast (auta, Star Wars, politika). Výška IQ při tom bývá průměrná až nadprůměrná.

 

Autorka: Martina Tomková

 

Tento článek a mnoho dalších najdete na webu www.munimedia.cz

Autor: Stisk Studentský deník | pátek 25.2.2011 21:00 | karma článku: 21,34 | přečteno: 2658x
  • Další články autora

Stisk Studentský deník

Recenze: Divoká říše slibuje více, než zvládne splnit

Novinka nakladatelství CooBoo - Divoká říše autorky Stacey Marie Brown: Kniha se odehrává v dystopické Budapešti a nakladatelství se ji nebojí srovnat i s velikány žánru adult fantasy, ke kterým má však daleko.

22.11.2022 v 13:00 | Karma: 9,09 | Přečteno: 248x | Diskuse| Kultura

Stisk Studentský deník

Tvorba komunity je pro nás klíčová, říká vedoucí Radia R Barbora Dohnalová

Největší studentské rádio na území Česka a Slovenska má nově zvolené vedení. Místo station manažerky získala studentka Barbora Dohnalová. V rozhovoru mluvíme o autenticitě, fungování, ale i osobním vztahu Dohnalové k Radiu R.

14.11.2022 v 12:31 | Karma: 8,62 | Přečteno: 162x | Diskuse| Média

Stisk Studentský deník

Zápasník Chotěnovský: Trend MMA je teprve na začátku

V jednadvaceti letech se rozhodl pro sport, který u nás v té době nikdo neznal. Denně dojížděl sedmdesát kilometrů na tréninky z Dolní Dobrouče do Hradce Králové. Řeč je o MMA zápasníkovi Lukáši Chotěnovském.

3.11.2022 v 12:19 | Karma: 7,29 | Přečteno: 131x | Diskuse| Sport

Stisk Studentský deník

Komentář: Reklama na Formuli 1 v americkém Austinu

Max Verstappen znovu kraloval. Tentokrát na okruhu COTA (Circuit of the Americas) ve Spojených státech Amerických. Předcházelo tomu ale drama plné nehod, předjíždění a chyb. Byla to Formule 1, tak, jak ji známe.

25.10.2022 v 16:17 | Karma: 8,79 | Přečteno: 140x | Diskuse| Sport

Stisk Studentský deník

Recenze: Hlavní hrdina přepere tygra. To je bollywoodský trhák RRR

Bollywoodský film RRR, který se odehrává v koloniální Indii, nenechá diváka ani na chvíli usnout. Emoce, zpěv, boje. Film plný adrenalinu a nebezpečí.

19.10.2022 v 13:00 | Karma: 8,42 | Přečteno: 185x | Diskuse| Kultura
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Architektonickou cenu EU získal univerzitní pavilon, blízko byla i ostravská galerie

25. dubna 2024  21:23

Studijní pavilon Technické univerzity v německém Braunschweigu se stal vítězem prestižní...

Lidovci navrhli zvýšit slevy na dani na děti, stát to má přes 8 miliard ročně

25. dubna 2024  11:36,  aktualizováno  21:15

Zvýšení slev na dani na děti navrhuje KDU-ČSL a hodlá to prosazovat v jednáních s koaličními...

Prezident má absolutní imunitu. Trump zaměstnal Nejvyšší soud, věří v průtahy

25. dubna 2024  19:09,  aktualizováno  21:06

Většina členů amerického Nejvyššího soudu se ve čtvrtek zdála být skeptická k argumentu...

Zatkněte propalestinské levicové fašisty, vyzývá demokratický kongresman

25. dubna 2024  20:44

Demokratický kongresman Adam Smith označil propalestinské demonstranty za „levicové fašisty“ a...

  • Počet článků 2823
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1121x
Stisk online je studentský online deník tvořený studenty Katedry mediálních studií a žurnalistiky Fakulty sociálních studií Masarykovy univerzity v Brně. Blog Stisku je po dohodě s redakcí Blog iDnes.cz koncipován jako skupinový. Stisk vznikl v roce 1997 jako jeden z prvních internetových časopisů v České republice, v rámci blogu iDnes se představuje od února 2009. Plná verze časopisu Stisk online je k dispozici zde.

Tiráž:
Vedoucí projektu Stisk online: Jaroslav Čuřík
E-mail: curik@fss.muni.cz
Adresa: Katedra mediálních studií a žurnalistiky, FSS MU, Joštova 10, 602 00 Brno.
Tiskové zprávy zasílejte na: stisk.munimedia@gmail.com