Nejvíce jsem si užíval přírodu ve Švýcarsku, říká cyklista Škrach

22. 11. 2014 13:14:49
Víta Škracha myšlenka vydat se na kole do Švýcarska napadla o zkouškovém období při studiu ve školní knihovně. Cestu, na cestě urazil přes osmnáct set kilometrů.

Vše absolvoval sám a bez GPS navigace, zvládl také navštívit pět zemí. V cyklistickém sedle nakonec strávil šestnáct dní, ale jak sám říká, ničeho nelituje a doufá, že něco podobného bude moci v příštích letech zopakovat.

Vít Škrach měl vždy rád hory a jízdu na kole. Při vytváření plánů na loňské léto se tedy rozhodl tyto dvě věci spojit. „O zkouškovém období jsem přemýšlel, co budu dělat ve druhé polovině července a napadlo mě, že bych mohl vyrazit do Švýcarska,“ přibližuje začátky cyklo-výletu jednadvacetiletý student Univerzity Palackého v Olomouci. Už na začátku plánování byl smířený s tím, že pojede sám. „Tušil jsem, že není moc lidí, které by lákalo šlapat na kole dva týdny v kopcích,“ vysvětluje. Přípravy Škrach nepodceňoval, ale ani nepřeháněl – trekové kolo dal před cestou do servisu a nakoupil si speciální kraťasy pro cyklistiku. „Nejtěžší bylo se sbalit. Když jsem do cyklobrašen dal zásoby jídla, stan, spacák, karimatku a vařič, tak mi příliš místa na oblečení nezbylo. Ale zvládl jsem to,“ podotýká s úsměvem.

Škrachovým cílem bylo navštívit Švýcarsko. Kdyby ale vyrazil z České republiky, trvala by mu cesta příliš dlouho. Své putování tedy začal v Mnichově, kam se i s kolem dopravil vlakem. První den urazil přes sto kilometrů. Když se večer u mapy na cyklostezce rozhodoval, kde složí hlavu, oslovil ho cizinec, který mu nabídl nocleh u něho doma. „Na tohle nikdy nezapomenu. Ten úplně cizí chlap mě nechal nejenom u sebe přespat, ale také mi udělal večeři a druhý den mi poradil, kam se vydat dál,“ vzpomíná nadšeně Vít Škrach.

Následující dny strávil jednadvacetiletý student cestováním po Německu, kde navštívil například hrad Neuschwanstein či Bodamské jezero. Přejel Lichtenštejnsko a dostal se až do Švýcarska. Zde však zjistil, že jeho doma vytisknuté mapy nejsou zrovna přesné. „Jednou jsem špatně odbočil a ocitl jsem se úplně jinde, než jsem plánoval. Musel jsem tedy v knihkupectví koupit pořádnou mapu,“ svěřil se. Ve Švýcarsku obdivoval především tamější přírodu, ale neodolal také proslulé místní čokoládě. „Pár kusů jsem dovezl i domů, ale celkově jsem to se suvenýry nemohl moc přehánět, protože jsem byl limitován omezeným zavazadlovým prostorem,“ řekl a dodal, že ochutnal také pravé alpské mléko.

Osmý den, tedy v polovině putování, přišla krize. „Sjížděl jsem z vysoko položeného horského sedla, byla neskutečná zima, pršelo, já jsem byl promočený na kost a ruce jsem prakticky necítil. To byla jediná chvíle, kdy jsem si říkal, proč jsem radši nezůstal doma,“ přibližuje kritický den olomoucký cestovatel. Následující dny už byly klidnější, a tak se ten desátý Škrach dostal až do Itálie, kde musel poprvé opravovat kolo. „Naštěstí to byl pouze nosič, který jsem spravil za necelých patnáct minut, a mohl jsem jet dál,“ vrací se k příhodě student matematiky a geografie.

Jedenáctý den Škracha čekal výstup na poslední dvoutisícový vrchol jeho výletu. „Cesta nahoru mi trvala asi tři hodiny. Necelé dva kilometry před cílem kolem mě v autě jela nějaká paní, která na mě troubila a ukazovala mi palec nahoru. Opodál dokonce zastavila, dala mi čokoládu, Fantu a popřála hodně sil. Co mě ale nejvíc dostalo, bylo, že na mě na vrcholu počkala a poblahopřála mi, že jsem to zvládl. To mě opravdu potěšilo,“ vzpomíná na jeden ze zážitků Škrach.

Po Itálii zamířil do Rakouska, kde navštívil například Innsbruck, Schladming nebo národní park Gesäuse. Napojil se na dunajskou stezku, která nevedla pouze podél stejnojmenné řeky, ale také vinohrady či sady jabloní nebo meruněk. Jak sám přiznává, cesta domů byla delší, než si představoval. „Když jsem pak v Rakousku uviděl ceduli Znojmo – osmnáct kilometrů, byl jsem nadšen,“ nezastírá nic. To mu dodalo sil. „Tam jsem sedl na vlak a po šestnácti dnech jsem se konečně dostal domů, kde jsem si dal horkou sprchu a pořádné jídlo,“ směje se.

Výlet, při kterém Vít Škrach ujel celkem 1843 kilometrů a navštívil pět zemí, je zážitkem, který mu zůstane v paměti celý život. Nabízí se tedy otázka, jestli plánuje něco podobného také příští rok. „Láká mě spoustu dalších věcí, takže na kolo pravděpodobně nebude čas. Ale v dalších letech bych chtěl něco obdobného zopakovat a vydat se zase jinam,“ uzavírá své povídání o dobrodružství cestovatel.

Více na www.munimedia.cz

Karolína Vysloužilová

Autor: Stisk Studentský deník | sobota 22.11.2014 13:14 | karma článku: 20.92 | přečteno: 343x

Další články blogera

Stisk Studentský deník

Recenze: Divoká říše slibuje více, než zvládne splnit

Novinka nakladatelství CooBoo - Divoká říše autorky Stacey Marie Brown: Kniha se odehrává v dystopické Budapešti a nakladatelství se ji nebojí srovnat i s velikány žánru adult fantasy, ke kterým má však daleko.

22.11.2022 v 13:00 | Karma článku: 7.83 | Přečteno: 156 | Diskuse

Stisk Studentský deník

Tvorba komunity je pro nás klíčová, říká vedoucí Radia R Barbora Dohnalová

Největší studentské rádio na území Česka a Slovenska má nově zvolené vedení. Místo station manažerky získala studentka Barbora Dohnalová. V rozhovoru mluvíme o autenticitě, fungování, ale i osobním vztahu Dohnalové k Radiu R.

14.11.2022 v 12:31 | Karma článku: 7.73 | Přečteno: 149 | Diskuse

Stisk Studentský deník

Zápasník Chotěnovský: Trend MMA je teprve na začátku

V jednadvaceti letech se rozhodl pro sport, který u nás v té době nikdo neznal. Denně dojížděl sedmdesát kilometrů na tréninky z Dolní Dobrouče do Hradce Králové. Řeč je o MMA zápasníkovi Lukáši Chotěnovském.

3.11.2022 v 12:19 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 62 | Diskuse

Stisk Studentský deník

Komentář: Reklama na Formuli 1 v americkém Austinu

Max Verstappen znovu kraloval. Tentokrát na okruhu COTA (Circuit of the Americas) ve Spojených státech Amerických. Předcházelo tomu ale drama plné nehod, předjíždění a chyb. Byla to Formule 1, tak, jak ji známe.

25.10.2022 v 16:17 | Karma článku: 7.99 | Přečteno: 131 | Diskuse

Další články z rubriky Cestování

Klára Žejdlová

Italské Velikonoce? V mých vzpomínkách to jsou přátelé, rodina…a obžerství

I když to obžerství bylo prokládané dlouhými procházkami. Aby nám vytrávilo. A abychom nasbírali ingredience pro další vaření...

27.3.2024 v 14:48 | Karma článku: 19.92 | Přečteno: 482 | Diskuse

Miroslav Semecký

Nacházíte ve Španělsku? Používáte aplikaci Telegram? Zpozorněte!

Oblíbená komunikační aplikace ve Španělsku končí. Bude vypnuta (zablokován přístup) v řádu několika následujících hodin. Soudce Národního soudu Santiago Pedraz vydal rozhodnutí, ve kterém nařizuje mob..

23.3.2024 v 17:51 | Karma článku: 17.13 | Přečteno: 584 | Diskuse

Jan Vaverka

Bolívie - 6. díl: Den v La Pazu

La Paz je město jako žádné jiné. Dvoumilionová aglomerace sahající až nad 4000 metrů nad moře, ulice jsou strmé, propojené lanovkami, a kolem obrovská kulturní a sociální diverzita.

22.3.2024 v 8:20 | Karma článku: 16.36 | Přečteno: 233 | Diskuse

Aleš Gill

Střípky z KLDR - Díl 26. - Návrat do paralelního vesmíru

Jsou to téměř dva roky od mého posledního článku o KLDR, a téměř tři roky od mé druhé cesty za nejželeznější oponu, jakou si lze představit. A protože informací z KLDR je kvůli uzavřené hranici málo, mohli bychom se tam vrátit.

19.3.2024 v 8:52 | Karma článku: 16.05 | Přečteno: 478 | Diskuse

Libor O. Novotný

Víkend na bitevním poli ve Waterloo

Chcete důkladně pochopit politické a společenské souvislosti, které vedly k porážce Napoleona, případně se vžít do bojů rozhodující bitvy u Waterloo? Památník bitvy na jejím původním místě vám to umožní.

18.3.2024 v 15:00 | Karma článku: 13.22 | Přečteno: 207 | Diskuse
Počet článků 2823 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 1116

Stisk online je studentský online deník tvořený studenty Katedry mediálních studií a žurnalistiky Fakulty sociálních studií Masarykovy univerzity v Brně. Blog Stisku je po dohodě s redakcí Blog iDnes.cz koncipován jako skupinový. Stisk vznikl v roce 1997 jako jeden z prvních internetových časopisů v České republice, v rámci blogu iDnes se představuje od února 2009. Plná verze časopisu Stisk online je k dispozici zde.

Tiráž:
Vedoucí projektu Stisk online: Jaroslav Čuřík
E-mail: curik@fss.muni.cz
Adresa: Katedra mediálních studií a žurnalistiky, FSS MU, Joštova 10, 602 00 Brno.
Tiskové zprávy zasílejte na: stisk.munimedia@gmail.com

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...

Stále víc hráčů dobrovolně opouští Survivor. Je znamením doby zhýčkanost?

Letošní ročník reality show Survivor je zatím nejkritizovanějším v celé historii soutěže. Může za to fakt, že už...