Blogy: místo pro vlastní názory, nebo levný reklamní prostor?

23. 11. 2014 20:54:32
Úspěšné tuzemské i zahraniční blogerky se stávají čím dál více součástí propagační politiky mnoha firem. Publicita, které se tak produktům dostane, totiž mnohonásobně převyšuje jeho výrobní hodnotu.

Blogování je fenoménem dneška. Kdo blog nepíše, nebo aspoň nečte, jako by nebyl. Můžete se na něm vyjadřovat k politické situaci, vypisovat se z pocitů po smrti dítěte, nebo jen ostatním radit s vhodnou barvou rtěnky či představit nejaktuálnější trendy v oblasti módy. A pokud nevládnete psaným projevem, stačí vzít kameru a začít s video podobou blogu, tedy vlogováním. Že jsou blogy skvělým místem, kde se dá téměř zadarmo vytvořit reklama na jakýkoliv výrobek, brzy objevila i propagační oddělení mnoha tuzemských i světových značek.

Představme si to takhle. Chcete, aby se o vašem novém výrobku, pro zjednodušení například řasence, dozvědělo co nejvíce členů cílové skupiny. Jak postupovat? Natočit reklamu je určitě fajn, ale kdo dnes ještě věří tomu, že řasy budou po nanesení vypadat stejně jako ty modelčiny? Málokdo. Lidé si chtějí všechno vyzkoušet, osahat. Už nevěří mediální masáži, photoshop dávno prokoukli. Co s tím? Začít rozdávat vzorky na ulici? Přidávat je k nejčtenějším časopisům? Určitě funkční, ale ekonomicky dost nevýhodné. V tuto chvíli přichází na scénu, tedy do mysli propagátorů, blogosféra. Co takhle poslat řasenku několika slečnám, které o ní napíšou článek? Ten si následně přečtou tisíce potencionálních zákaznic. Finanční náročnost minimální, úspěch obrovský. Stačí se podívat jen na český rybníček. Stránky Petry Vančurové, která píše pod pseudonymem Petra Lovely Hair a již podruhé obhájila post Blogerka roku, mají jen za měsíc říjen neuvěřitelných 363 679 návštěv. Blogerka navíc často k popisu řasenky, který se můžeme dozvědět i z televizní reklamy, přidá několik fotek před a po, tedy nejdříve bez a potom už s nánosem recenzovaného produktu na řasách.

A to je to, co lidé potřebují. Vidět reálný výsledek, kterého dosáhne jeden či jedna z nich. Žádná kouzla a čáry. A tak se své příležitosti chopily reklamní oddělení a začla fungovat vzájemná symbióza. Postupem času se ale blogerky tuhle reklamní hru naučily hrát a diktují si pravidla. Přišly totiž na to, že pokud už mají výrobek zadarmo v ruce a neváže je žádná smlouva, nejsou nucené svůj názor nijak poupravovat, ať už z vděčnosti či z jiných pohnutek. Můžeme se proto celkem často setkat s tím, že po naprosto zdrcující recenzi najdeme krátkou větičku, v níž blogerka či bloger děkují za zaslání produktu oné firmy. Ale známe to, špatná reklama, taky reklama. Proto nabídek na spolupráci zdaleka neubývá. Naopak, autorky nejčtenějších blogů spolupráci ve velkém odmítají. Třeba v případě, že jim místo nové palety očních stínů přijde ke zhodnocení kartáček na zuby. Ano, příležitosti už dnes využívají opravdu všichni.

Blogerkám se spolupráce určitě vyplácí. Samozřejmě, že si pod článkem musí přečíst několik komentářů, které je obviňují z neobjektivnosti a zaujatosti a můžou být doprovázené i závistivými útoky. Pokud se ale slečny rychle zorientují, mění pravidla a zůstávají bez problémů nestranné. Rozbouřené vody diskuzí pak navíc uklidní pravidelné soutěže pro čtenáře, pro které se vžilo anglické označení giveaways. Do těch firmy často nějaký ten dárkový balíček poskytnou. Tím si opět téměř zadarmo udělají dobré jméno. A symbióza funguje úspěšně dál.

Ve světě se však pohybujeme na jiné úrovni. Spolupráce blogerů či vlogerů a firem zde funguje již zcela automaticky. Aby ne. Anglicky píšící či mluvící autorky si najdou mnohem širší základnu příznivců. Nejznámější americká youtuberka, tedy autorka krátkých videí, která umisťuje na portál YouTube, Michella Phan se díky více než sedmi milionům pravidelných odběratelů dostala až ke své vlastní kosmetické řadě. A co bylo prvním krokem této úspěšné podnikatelky? Rozeslala svou kolekci mezi ostatní členky YouTube komunity, které ji pro své sledovatele zhodnotily, a tak přišla další poměrně levná reklama produktu.

Ano, mluvím jen o části spektra, které blogy pokrývají. Nechci se vůči jiným vymezovat, ale ty s nálepkou fashion (o módě) či beauty (o kosmetice) jsou dle mého na spolupráci nejplodnější. Navíc mám pocit, že pokud blogerovi, který publikuje vegetariánské recepty, přijde zadarmo bedýnka bio mrkve, nebudí to takové pozdvižení jako dárkový balíček od Rimmelu. Musím tedy nesouhlasit s nepřejícími komentáři, které se dobře fungující kolo spolupráce snaží zastavit, či aspoň negativními ohlasy vychýlit z dráhy. Reklamu výrobek potřebuje. V dnešním světě je to zcela bez debat. A pokud má honorář místo modelky, která třicet sekund špulí rty a mhouří oči do kamery, dostat někdo, kdo mi popravdě ukáže, co výrobek umí, jsem jedině pro. I pokud dostane místo jedné rtěnky rtěnek dvacet, nechává mě to chladnou. Pokud vás ne, směle sedněte k počítači, piště jako o život a čekejte na svůj první sponzorský balíček. Držím palce!

Zuzana Richtrová

Článek můžete číst také na munimedia.cz

Autor: Stisk Studentský deník | neděle 23.11.2014 20:54 | karma článku: 16.36 | přečteno: 1527x

Další články blogera

Stisk Studentský deník

Recenze: Divoká říše slibuje více, než zvládne splnit

Novinka nakladatelství CooBoo - Divoká říše autorky Stacey Marie Brown: Kniha se odehrává v dystopické Budapešti a nakladatelství se ji nebojí srovnat i s velikány žánru adult fantasy, ke kterým má však daleko.

22.11.2022 v 13:00 | Karma článku: 7.83 | Přečteno: 156 | Diskuse

Stisk Studentský deník

Tvorba komunity je pro nás klíčová, říká vedoucí Radia R Barbora Dohnalová

Největší studentské rádio na území Česka a Slovenska má nově zvolené vedení. Místo station manažerky získala studentka Barbora Dohnalová. V rozhovoru mluvíme o autenticitě, fungování, ale i osobním vztahu Dohnalové k Radiu R.

14.11.2022 v 12:31 | Karma článku: 7.73 | Přečteno: 149 | Diskuse

Stisk Studentský deník

Zápasník Chotěnovský: Trend MMA je teprve na začátku

V jednadvaceti letech se rozhodl pro sport, který u nás v té době nikdo neznal. Denně dojížděl sedmdesát kilometrů na tréninky z Dolní Dobrouče do Hradce Králové. Řeč je o MMA zápasníkovi Lukáši Chotěnovském.

3.11.2022 v 12:19 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 62 | Diskuse

Stisk Studentský deník

Komentář: Reklama na Formuli 1 v americkém Austinu

Max Verstappen znovu kraloval. Tentokrát na okruhu COTA (Circuit of the Americas) ve Spojených státech Amerických. Předcházelo tomu ale drama plné nehod, předjíždění a chyb. Byla to Formule 1, tak, jak ji známe.

25.10.2022 v 16:17 | Karma článku: 7.99 | Přečteno: 131 | Diskuse

Další články z rubriky Ekonomika

Ladislav Jílek

Něco k huti Liberty

My starší ji známe pod jménem Nová huť Klementa Gottwalda. Ti ještě starší ji znali pod jménem Jižní závod, který jí dali Němci, kteří ji začali stavět během 2SV.

25.3.2024 v 16:35 | Karma článku: 22.65 | Přečteno: 597 | Diskuse

Milan Smutný

Nesnesitelně drahá láce solárních a větrných zdrojů

Daňoví poplatníci v Německu se vztekají: v rozporu s vládní ideologií zjišťují, že zelená tranzice levnými zdroji ze slunce a větru se nejen nekoná, ale devastuje ekonomiku, soukromé i veřejné rozpočty a vede k politickému chaosu.

25.3.2024 v 11:31 | Karma článku: 35.74 | Přečteno: 904 | Diskuse

Markéta Šichtařová

Co se to děje s úroky?!

Už tento týden bude znovu Česká národní banka rozhodovat o nastavení jejích úrokových sazeb. A ekonomové ve svých reportech skoro o ničem jiném nemluví.

20.3.2024 v 8:00 | Karma článku: 34.95 | Přečteno: 1570 | Diskuse

Karel Trčálek

Čelíme statistickému zkreslení paní Šichtařové!!!

Počet lidí, kteří jsou přesvědčení, že je paní Šichtařová ekonomka, v roce 2023 stoupl o 173 000 na 4,224 milionu lidí. Vyplývá to ze statistik paní Šichtařové...

18.3.2024 v 8:43 | Karma článku: 19.36 | Přečteno: 496 | Diskuse

David Kunc

Ekonomické události 11. týdne

Americká inflace se delší dobu pohybuje nad 3 %. Aby inflace zpomalila, bude muset zpomalit i americká ekonomika - což, se možná již pomalu začíná dít. Dokud v USA nenastanou podobné symptomy jako v EU, bude inflace patrně vyšší

18.3.2024 v 6:56 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 69 | Diskuse
Počet článků 2823 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 1116

Stisk online je studentský online deník tvořený studenty Katedry mediálních studií a žurnalistiky Fakulty sociálních studií Masarykovy univerzity v Brně. Blog Stisku je po dohodě s redakcí Blog iDnes.cz koncipován jako skupinový. Stisk vznikl v roce 1997 jako jeden z prvních internetových časopisů v České republice, v rámci blogu iDnes se představuje od února 2009. Plná verze časopisu Stisk online je k dispozici zde.

Tiráž:
Vedoucí projektu Stisk online: Jaroslav Čuřík
E-mail: curik@fss.muni.cz
Adresa: Katedra mediálních studií a žurnalistiky, FSS MU, Joštova 10, 602 00 Brno.
Tiskové zprávy zasílejte na: stisk.munimedia@gmail.com

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...