Herec japonského divadla: Naše hry jsou čitelné v každém jazyce
Scéna ze hry Lahodný jed.Foto: archiv Malého divadla Kjógenu
Herci Malého divadla kjógenu, převážně brněnští divadelníci, už devátým rokem pravidelně uvádí představení kultivované grotesky samurajských dob. Dnes večer se chystají předvést své umění i na improvizované divadelní scéně atria Fakulty sociálních studií. Nejen studenti zde tak budou moci zhlédnout i jednoho z vyučujících, Igora Dostálka.
Čím se žánr kjógenu odlišuje od tuzemského chápání divadla?
Pracujeme s načasováním a přesně naučenými pohyby. Tato technika se přenášela z generace na generaci a za dobu svého vývoje byla dovedena k dokonalosti. Japonci se nechodí do divadla dívat, jak příběh skončí. Kulturní prožitek je v tom, jak se co stane, jakým způsobem herec a soubor prvky ztvární, jak si s nimi vyhrají.Obsah děje je přitom známý už šest set let.
Kde je hlavní kouzlo tohoto žánru?
Kjógen se nám jeví jako exotický, ale mezi japonskými žánry platí za velice střídmý. Hrajeme jej na prázdném jevišti a důležitou úlohu má divákova fantazie. Herec stylizovaným způsobem jedná, jako by překračoval řeku nebo se díval na strom a divák si užívá toho prastarého způsobu. Každý z nás někdy přeskakoval vodu a ví, jak se řeže dříví. Proto jsou naše hry naprosto čitelné v každém jazyku, napříč generacemi nebo sociálními vrstvami
Kdo vás učí správnou techniku?
Jednou do roka máme možnost několik dní pracovat přímo s japonským mistrem Šigejamou. Na několikadenním workshopu se intenzivně učíme choreografii a pravidla. Živost představení, která se skrývá hlavně v načasování, pak získáváme neustálým opakováním. Díváme se na videa a stále znovu zkoušíme stejné pasáže.
Chová se k vám mistr přísně?
Ano i ne. Je velkorysá osobnost. Ví, kde nastavit laťku, abychom to vůbec zvládli. Uvědomuje si, že jsme pouzí Evropané, kteří mají jinak stavěné tělo a jinou motivaci k práci než Japonci. Zajímá ho, jak si s tím umíme nebo neumíme poradit a jako správný učitel je také připraven se sám učit. Japonský student se totiž nezeptá, proč má něco udělat právě tak. Učitele má v obrovské úctě a učí se pouze opakováním a napodobováním. Dotazy neexistují, učitel jen opravuje. My nad vším přemýšlíme, například se ptáme: „Aha, on zrychluje, protože jde do kopce?". Říkáme něco, co mistr dobře ví, ale nikdy neměl potřebu to říct přímo. Přirozeně to chápe, ale naše dotazy ho baví.
Přesná hierarchie na jevišti zabraňuje, aby došlo k „cochcárně", kdy si každý dělá, co chce
Nesvazují herce přesná pravidla?
Záleží na tom, jestli se herec nechá svázat. Pracujeme s uměním v omezení. Hrajeme hru s pravidly, kde není čas na improvizaci.
Tradičně je světlo v sále upraveno tak, aby herec viděl do tváří diváků a mohl na ně reagovat. Jak interpreti spojují tuto tradici s přesně vymezenými pravidly jednotlivých her?
Vyznění vtipu ani příběh se nemění. Pravidla se i nadále dodržují, i když představitel hlavní postavy může upravit tempo hry danému večeru a náladě v publiku. Další herci se musí této změně přizpůsobit. Přesná hierarchie zabraňuje, aby došlo k „cochcárně", kdy si každý dělá, co chce.
Japonci hrají kjógeny nejčastěji na cypřišových jevištích ve speciálních ponožkách. Je těžké jeviště připravit?
Jeviště si nepřipravujeme. Nejhorší je hrát na koberci, ale s jakýmkoliv linoleem nebo kachličkami si poradíme. Nevětší problém máme, když je povrch špinavý. Japonci všude v interiéru chodí v ponožkách. Z podlah by mohli jíst. My se musíme přizpůsobovat prostoru, ve kterém hrajeme a někdy nemůžeme použít originální tradiční kostýmy, abychom je nezničili. Hlavní zážitek ale není z jeviště ani rekvizit. I když nám chybí tradiční dvanáctimetrový můstek nebo speciální povrch, přizpůsobíme se.
Důležité je napětí v těle herce
Je těžké umět se správně na jevišti pohybovat?
Je třeba se naučit klouzavou chůzi zvanou suriaši. Důležité je napětí v těle herce. Trik spočívá v pokrčených kolenou. Herec je mírně nahnutý dopředu. I když stojí nebo se malinko pootočí, vzbudí v divákovi jakýsi druh pozornosti ještě dřív, než řekne nějaký text.
Čím je zvláštní japonský humor?
Japonské frašky ukazují lidské nedostatky velice jemně a něžně. Nikdy nepřekročí hranice vkusu a nesnižuje se k vulgaritám. To neznamená, že by hry nebyly vtipné. Humor kjógenu je čistý. I při tom všem pranýřovaní září laskavostí.
Mariana Košíčková
Info-box:
Pod vedením japonského mistra Šigejamy spolek uspořádal několik dílen pro veřejnost a členové souboru třikrát navštívili mistra v Japonsku. Jejich tokijské představení loni v létě, vrchol kariéry divadla, navštívila i samotná princezna Akišinu.
Divadlo nemá svou vlastní domovskou scénu. Své představení uvádí ale například v divadle Husa na provázku, divadle Polárka nebo v atriu Fakulty sociálních studií.
Stisk Studentský deník
Recenze: Divoká říše slibuje více, než zvládne splnit
Novinka nakladatelství CooBoo - Divoká říše autorky Stacey Marie Brown: Kniha se odehrává v dystopické Budapešti a nakladatelství se ji nebojí srovnat i s velikány žánru adult fantasy, ke kterým má však daleko.
Stisk Studentský deník
Tvorba komunity je pro nás klíčová, říká vedoucí Radia R Barbora Dohnalová
Největší studentské rádio na území Česka a Slovenska má nově zvolené vedení. Místo station manažerky získala studentka Barbora Dohnalová. V rozhovoru mluvíme o autenticitě, fungování, ale i osobním vztahu Dohnalové k Radiu R.
Stisk Studentský deník
Zápasník Chotěnovský: Trend MMA je teprve na začátku
V jednadvaceti letech se rozhodl pro sport, který u nás v té době nikdo neznal. Denně dojížděl sedmdesát kilometrů na tréninky z Dolní Dobrouče do Hradce Králové. Řeč je o MMA zápasníkovi Lukáši Chotěnovském.
Stisk Studentský deník
Komentář: Reklama na Formuli 1 v americkém Austinu
Max Verstappen znovu kraloval. Tentokrát na okruhu COTA (Circuit of the Americas) ve Spojených státech Amerických. Předcházelo tomu ale drama plné nehod, předjíždění a chyb. Byla to Formule 1, tak, jak ji známe.
Stisk Studentský deník
Recenze: Hlavní hrdina přepere tygra. To je bollywoodský trhák RRR
Bollywoodský film RRR, který se odehrává v koloniální Indii, nenechá diváka ani na chvíli usnout. Emoce, zpěv, boje. Film plný adrenalinu a nebezpečí.
Další články autora |
Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl
Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...
Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici
Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...
Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování
Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...
Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci
Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...
Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce
Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...
EU se od zemí jako Česko naučila hodně o Kremlu i Putinovi, řekla Leyenová
Díky hořkým zkušenostem, které mají země ze středu a východu Evropy se Sovětským svazem, se...
Zkusil unést hocha ze školky, vydával se za jeho matku. Mladík dostal rok vězení
Nejprve telefonicky a poté i osobně se čtyřiadvacetiletý muž snažil vynutit si vydání chlapce z...
Po havárii na koloběžce skončil v řece, bezvládného muže museli oživovat
Bezvládného muže vytahovali krátce po čtvrteční půlnoci policisté z řeky Svitavy v brněnských...
V bytě mám cizího muže, volal majitel strážníky. Vetřelce našli v posteli s pivem
Neznámý návštěvník se ve čtvrtek odpoledne objevil muži v bytě na českobudějovickém sídlišti Máj....
Prodej, Rodinné domy, 100 m2 - Uherský Ostroh - vlastní přístup k řece Morava - Ráj pro rybáře
Šance, Uherský Ostroh, okres Uherské Hradiště
3 499 000 Kč
- Počet článků 2823
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 1121x
Tiráž:
Vedoucí projektu Stisk online: Jaroslav Čuřík
E-mail: curik@fss.muni.cz
Adresa: Katedra mediálních studií a žurnalistiky, FSS MU, Joštova 10, 602 00 Brno.
Tiskové zprávy zasílejte na: stisk.munimedia@gmail.com
Seznam rubrik
Oblíbené stránky
- Katedra žurnalistiky FSS MU Brno
- Magazín M, časopis Masarykovy univerzity
- Stisk, studentský zpravodajský online deník na Facebooku
- Stisk online, studentský zpravodajský online deník (plná verze)
- Atrium, časopis Fakulty sociálních studií Masarykovy univerzity
- Muni TV, studentská televize Masarykovy univerzity
- Humans of FSS
- Stisk, studentský zpravodajský online deník na Twitteru
- Stisk, studentský zpravodajský online deník na Instagramu
- Stisk, studentský zpravodajský online deník na YouTube