Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Podmínky pro herní průmysl se v Česku zlepšují, říká zakladatel iniciativy GameDev Area

21. 05. 2017 15:00:00
O českém herním průmyslu jsme hovořili s Jakubem Bedecsem, zakladatelem iniciativy GameDev Area, která se snaží dostat tuzemské vývojáře mezi světovou špičku.


Pokud jste nedávno zaregistrovali čtyřdenní vývojářskou herní konferenci Game Access, s takovými jmény jako Chris Avellone (designér, pracoval například na hře Fallout) nebo Mateusz Tomaszkiewicz (designér příběhu herní série Zaklínač), tak vězte, že za ní stáli lidé z GameDev Area, kteří se od roku 2014 snaží pomáhat českým herním vývojářům. O tom, co chybí českému hernímu průmyslu a jak se jej snaží zlepšovat, jsme mluvili se zakladatelem iniciativy Jakubem Bedecsem.

GameDev Area pochází z iniciativy vývojářů s několikaletou praxí, kteří dokázali definovat, co odvětví chybí. Co tedy přesně českému vývojářství chybělo či stále chybí?

Chybí tu především lidé. Ačkoli každý rok přibude několik nových schopných vývojářů, poptávka po mladém talentu je mnohonásobně vyšší. To souvisí s tím, že výuka herních oborů stále není příliš rozšířená a zarytých nadšenců samouků, kteří jsou ochotní obětovat několik let života učení se na menších projektech, není tolik jako na začátku minulé dekády.

Chyběla tu ale také užší spolupráce. To bylo dáno tím, že, jako v mnoha odvětvích spolu jednotlivá studia a lidé, kteří byli jejich součástí, příliš nekomunikovala, protože o sobě mnohdy vůbec nevěděla. To samozřejmě není něco, co by mohla změnit jakákoli nezávislá iniciativa, to musí chtít změnit každý jeden z nás. My se alespoň snažíme připravit co nejideálnější podmínky, aby měli lidé chuť s tím něco dělat. A zatím se nám to dle ohlasů ze všech stran daří.

Máte také několik projektů, které mají za cíl vývojáře rozvíjet, jako jsou setkání, vzdělávací semináře nebo třeba konference. Který z nich hodnotíte jako nejpřínosnější?

Právě naše projekty jsou tím, co ony příznivé podmínky vytváří. Přínosnost jednotlivých akcí je těžké hodnotit, jsou-li vytržené z kontextu. Každá přináší něco trochu jiného a jen díky jejich kombinaci je možné docílit toho, co jsme si vytyčili.

A kromě těchto projektů, jak ještě podporujete herní průmysl?

Vším, co nás jen napadne a máme na to jen sebemenší kapacity. Mimo projektů jako jsou meetupy, gamejamy, konference herních vývojářů či sportovní události, jsme také my sami vývojáři. To samo o sobě herní průmysl samozřejmě také podporuje, ať už ve smyslu, že tu v Jihomoravském kraji vzniká další velký a doufejme i zajímavý projekt, tak v tom, že je zase o pár pracovních míst víc.

Do hry se ale dostávají i dílčí vyjednávání například s Jihomoravským Inovačním Centrem, městem Brnem či Jihomoravským krajem. Nejenže s nimi jednáme o zviditelnění a přímé podpoře herního průmyslu v regionu, ale už samotná jednání přenáší do mysli zastupitelů veřejné správy větší povědomí o tom, co to herní průmysl vlastně je a jak velký má význam.

Nedávno jste také pořádali mezinárodní vývojářskou konferenci Game Access. Kolik dorazilo návštěvníků? A byli to především lidé z praxe, nebo i studenti?

Konference Game Access pro nás byla velkou událostí a jsme rádi, že dopadla tak dobře. Chceme ještě jednou poděkovat všem, kteří se přišli podívat i všem, kteří nás podpořili. Celkem jsme měli lehce přes šest set návštěvníků, takže jsme zase o kus vyrostli. Byli to především lidé z praxe, ať už začínající či velmi zkušení vývojáři. Studentů jsme čekali více, a i když se samozřejmě na konferenci také ukázali, doufáme, že se nám jich příští rok podaří nalákat mnohem větší počet. Přeci jen je mladý talent jednou z věcí, kterou teď herní průmysl kriticky potřebuje.

Podařilo se vám do Brna dostat atraktivní speakery, jako například Mateusze Tomaszkiewicze, který pracoval na atraktivní herní sérii Zaklínač. Který řečník se nejvíce líbil vám a proč?

Jsme opravdu moc rádi, že se nám letos do Brna podařilo nalákat velká jména. Bylo by asi trochu nefér hodnotit, která z přednášek byla z našeho osobního pohledu nejlepší, neboť jako organizátoři jsme měli možnost vidět jen několik málo přednášek a ani jednu od začátku do konce. Těšíme se, až budou zpracované záznamy.

Přípravě programu jsme ale věnovali hodně času i úsilí, sledovali jsme předchozí výstupy všech řečníků a skládali rozvrh tak, aby si pokud možno každý mohl vybrat, co ho zajímá a výklad si vychutnal. Podle ohlasů se nám to do velké míry podařilo.

O který z workshopů byl největší zájem?

Zájem byl velmi vyrovnaný. I trochu dražší workshop Nicholase Lovella byl prakticky vyprodán. Jedná se totiž o skutečnou kapacitu v oboru a i ti, co sami vedou workshopy pro začínající či lehce pokročilé, se od něj mají co naučit.

Myslíte si, že stále platí, že je Brno "herním městem"?

Naprosto. V Brně je tradičně největší koncentrace herních vývojářů. Snad na tom má podíl i to, že je to město studentů, a to nejen českých, ale také mnoha slovenských, což v jiných městech tolik nevidíte. Svá sídla nebo pobočky tu mají jak čeští vývojářští obři, tak bezpočet menších a mnohdy velmi úspěšných studií. A vůbec nejdůležitější je, že tu funguje přátelsky naladěná vývojářská komunita.

Zlepšují se v Česku podmínky pro lidi, kteří by se chtěli věnovat některému z oborů souvisejícím s vývojem her, nebo platí, že za příležitostmi do zahraničí?

Podmínky se určitě zlepšují. Vnímání zahraničí jako něčeho bezpodmínečně lepšího je už spíše přežitek. Ano, v zahraničí je spousta vynikajících příležitostí, dost jich je ale i u nás. Možnosti jak profesionálního, tak finančního růstu jsou srovnatelné. Finančně možná ne absolutně, ale při přepočtu na životní náklady zcela určitě. Nevýhody tu samozřejmě jsou, ale spíše pro majitele firem, kteří se například zatím netěší žádné podpoře státu. Samozřejmě také záleží na tom, s jakou zemí chcete Česko srovnávat.

Nabývá podle vás herní průmysl na stále větší důležitosti?

Rozhodně. Nejenom že herní průmysl již tržbami dávno a vysoce předčil například ten filmový, ale lidé začínají vnímat hry jako plnohodnotnou součást kultury. Mluvíme tady nejen o aktivních či bývalých hráčích, ale i o lidech ze státní správy či různých kulturních institucích. Jsem proto rád, že například Muzeum Města Brna bude na přelomu roku na Špilberku pořádat výstavu Kouzelný svět počítačových her.

Michaela Lebedíková

Autor: Stisk Studentský deník | neděle 21.5.2017 15:00 | karma článku: 6.84 | přečteno: 118x

Další články blogera

Stisk Studentský deník

Povinná praxe je pro studenty zátěž. Nemám čas ani na osobní život, říká studentka

Během svého studia musí vysokoškolští studenti některých oborů absolvovat neplacenou školní praxi. Ta je ale časově náročná, a studenti si tak často nemohou dovolit vlastní zaměstnání nebo nestíhají plnit školní povinnosti.

20.11.2017 v 0:07 | Karma článku: 7.97 | Přečteno: 1288 | Diskuse

Stisk Studentský deník

Záběry ze země už nestačí, drony přepisují možnosti žurnalistiky

Záběry pořízené dronem oživují zpravodajské reportáže. Novináře však často zpomalují legislativní procesy.Vyřídit povolení k létání ve městě trvá až tři dny. Více o dronech se studenti dozvěděli na Multimediálním dni.

16.11.2017 v 16:10 | Karma článku: 3.46 | Přečteno: 106 | Diskuse

Stisk Studentský deník

Mikroskopické rozsivky zabodovaly, celorepublikový Science slam má svou vítězku

Hračky, rozbité skleničky i nafukovací panna. Pomůcky, bez kterých se mladí vědci neobešli ve středu večer na prvním finále celorepublikového Science slamu v Brně. Největší přízeň diváků si získala algoložka Barbora Chattová.

16.11.2017 v 13:56 | Karma článku: 3.75 | Přečteno: 134 | Diskuse

Stisk Studentský deník

Dcery tvrdí, že jsem v pětačtyřiceti začal dělat youtubera, říká novinář Jindřich Šídlo

Svoji profesi dělá přes pětadvacet let a patří mezi novinářskou tuzemskou špičku. Nyní se přesunul k vizuální novinářské tvorbě a vytváří s kameramanem Tomášem Dusilem satirický pořad Šťastné pondělí pro portál Seznam Zprávy.

14.11.2017 v 22:04 | Karma článku: 8.59 | Přečteno: 476 | Diskuse

Další články z rubriky Občanské aktivity

Milada Šnajdrová

Což takhle řídit stát jako neziskovku

Mezi řízením státu a firmy jsou propastné rozdíly. Přesto se pro ni rozhodlo 18,9 % oprávněných voličů. Proto mne napadlo, jak by to vypadalo, kdyby někdo chtěl řídit stát jako nestátní neziskovou organizaci.

20.11.2017 v 12:30 | Karma článku: 8.03 | Přečteno: 659 |

Pavel Dudr

Otroctví je součástí islámu, otroctví je součástí džihádu

A džihád zůstane tak dlouho, jak dlouho bude islám... Ti, kdo tvrdí, že otroctví bylo zrušeno, jsou ignoranti...“ prohlásil šejk Saleh Al-Fawzan,

19.11.2017 v 18:47 | Karma článku: 34.59 | Přečteno: 1115 | Diskuse

Bedřich Dvořák

Studentka navrhla radikální změnu pro Strahov

Samozřejmě je Strahovský stadion zbytečný a nevyhovující. Ale budovat tam byty je hloupost.Vedle jsou staré studentské koleje s určitým vybavením a moderní Kampus na současné úrovni potřebuje Praha mnohem více.

19.11.2017 v 15:59 | Karma článku: 11.43 | Přečteno: 564 | Diskuse

Bedřich Dvořák

Do konce roku by nám prý měla vystačit energie z biomasy

Byl prý nějaký celosvětový den biomasy. Určité společnosti se pokoušejí získat jakési dotace a přesvědčují své zákazníky o vynikající účinosti tohoto způsobu získávání energie.

19.11.2017 v 10:32 | Karma článku: 19.44 | Přečteno: 338 | Diskuse

Martin Kavka

A kdy se Halík a Putna omluví kardinálovi Dukovi?

Tak jsme měli zase malou aféru, kdy „strážci“ demokracie v čele s Halíkem a Putnou zahřímali na její obranu sesláním hromů a blesků na adresu Arcibiskupa pražského, Primase českého a kardinála Dominika Duku.

18.11.2017 v 16:29 | Karma článku: 43.86 | Přečteno: 3498 | Diskuse
Počet článků 2589 Celková karma 8.39 Průměrná čtenost 1127

Stisk je studentský online deník tvořený studenty Katedry mediálních studií a žurnalistiky Fakulty sociálních studií Masarykovy univerzity v Brně. Blog Stisku je po dohodě s redakcí Blog iDnes.cz koncipován jako skupinový. Stisk vznikl v roce 1997 jako jeden z prvních internetových časopisů v České republice, v rámci blogu iDnes se představuje od února 2009. Plná verze časopisu Stisk je na www.munimedia.cz/kurz/stisk/.
Tiráž:
Vedoucí projektu Stisk: Jaroslav Čuřík
E-mail: curik@fss.muni.cz
Telefon: +420 549 49 3642
Adresa: Katedra mediálních studií a žurnalistiky, FSS MU, Joštova 10, 602 00 Brno.
Tiskové zprávy zasílejte na: stisk.munimedia@gmail.com
 



Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.