Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Peklo v MHD sa deje každé ráno

14. 10. 2017 17:15:39
Človek má byť plný energie v práci či v škole hneď od rána a nikoho nezaujímajú strasti, ktoré také obyčajné ráno vo veľkomeste prináša. Vezmime si takú cestu autobusom. Ako by skoré vstávanie na odporný tón budíka nestačilo.

Stihol som zhrabnúť akurát termosku s čajom a prvú tyčinku, ktorá mi prišla pod ruku, než som vystrelil na zastávku. Nervy a stres a to som sotva vystrčil päty z domu. Nepekne chladné jesenné ráno, ideálne na zahriatie sa zrýchlenou chôdzou hore kopcom v tej diere, kde bývam. Len zahriať, samozrejme, lebo autobus aj tak nešiel na čas.

Dávno po tom, čo som sa stihol vydýchať, sa pristavil poloprázdny stroj, ktorý ma mal dopraviť do centra. A hoci bol poloprázdny, už pri vstupe vám bolo jasné, že je v skutočnostiplný príbehov. Ale aj keď príbehy ľudí, ktorí v tomto ospalom ráne využívali hromadnú dopravu, sú tým posledným, čo vás zaujíma, nevyhnete sa im. A tak som ich z nepohodlného sedadla pri okne pasívne absorboval.

Najprv sa mi do nosa votrel ten hnusný zápach cigariet a močoviny. Všetci poznáme istých členov spoločnosti, ktorí sa prevážajú na zadných sedadlách. A hoci ich v meste máme nespočetne, všetkých cítiť rovnako. Ako je to možné? Akoby sa každé ráno vracali z rovnakej párty, kde „skapal pes“. Nádej na záchranu poskytlo otvorené okno.

Super, dopravný uzol. Húf ľudí sa s vypetím všetkých síl začal nedočkavo tlačiť dovnútra jednými dverami. Ako tučniaky, ktoré sa nezmestia na ľadovú kru, sa po krôčikoch posúvali v uličkách aby uvoľnili miesto ďalším svojho druhu. Pripomínalo to boj na život a na smrť. Niekomu by nebodaj zavreli dvere pred nosom.

Po ohlušujúcom pípnutí nasledoval prudký štart, z nuly na sto za skoro tri sekundy. To je moment, kedy sa slabší jedinci zrútia zo svojej kry priamo do ľadového mora. Stačí sedieť na nesprávnom mieste a môže sa ujsť aj vám, plutvou priamo do tváre. Alebo batohom. Tie totiž niektorým jedincom, zdá sa, prirástli k chrbtu.

Prišla rovinka a z uličky sa miesto bojiska razom stalo trhovisko. Susedia, kolegovia a ľahko autistickí jednotlivci spustili takú vravu, až mi z toho hučalo v ušiach. Dedinský rozhlas naživo, ktorý ponúkal výber z drámy, recenzie aj detektívky. Rázom som zaľutoval, že som si slúchadlá nechal doma. Na rozdiel od cestujúceho, ktorého techno dodávalo príbehu o zmiznutých peniazoch z Helčinej kasy neladiacu kulisu.

Plač znejúci z kočíka dokonale vyjadroval moje pocity. Keby som bol mladší, tiež sa rozplačem. Žalúdok mi vnukol nápad. Ideálny liek na stres sa ukrýval práve tam, v mojom vrecku. Musli tyčinka nikdy nechutila lepšie.

O chvíľu sa rozleteli dvere kabíny a šofér s tyčou v ruke išiel pomôcť vozíčkarovi na zastávke. Po opustení svojho vyhriateho miestečka však skôr vyzeral, že to tomu invalidovi len tak nedaruje. „Čo to má znamenať? Okamžite si to niekam strčte!“ vyhrážal sa šofér železom vo vzduchu hľadiac na mňa. S plnými ústami som odpovedal len nechápavým výrazom. „Toto nie je bufet!“ pokračoval podráždene. Nastalo ticho. Nemal som na výber. Moja posledná útecha musela skončiť späť vo vrecku. V tom momente by som tam najradšej strčil aj hlavu.

Ďalšia rušná zastávka bola ako prepnutie na iný kanál. Nádych exotiky priniesla zahraničná skupinka študentov. Pravá mexická telenovela, v ktorej sa viac kričí, než rozpráva. Zaujímalo by ma, kto z nich je Chúlio a či ho tiež čaká nečakaná smrť. Možno som ním práve ja.

Jakub Včasný

Autor: Stisk Studentský deník | sobota 14.10.2017 17:15 | karma článku: 9.50 | přečteno: 641x

Další články blogera

Stisk Studentský deník

Záběry ze země už nestačí, drony přepisují možnosti žurnalistiky

Záběry pořízené dronem oživují zpravodajské reportáže. Novináře však často zpomalují legislativní procesy.Vyřídit povolení k létání ve městě trvá až tři dny. Více o dronech se studenti dozvěděli na Multimediálním dni.

16.11.2017 v 16:10 | Karma článku: 3.37 | Přečteno: 99 | Diskuse

Stisk Studentský deník

Mikroskopické rozsivky zabodovaly, celorepublikový Science slam má svou vítězku

Hračky, rozbité skleničky i nafukovací panna. Pomůcky, bez kterých se mladí vědci neobešli ve středu večer na prvním finále celorepublikového Science slamu v Brně. Největší přízeň diváků si získala algoložka Barbora Chattová.

16.11.2017 v 13:56 | Karma článku: 3.68 | Přečteno: 127 | Diskuse

Stisk Studentský deník

Dcery tvrdí, že jsem v pětačtyřiceti začal dělat youtubera, říká novinář Jindřich Šídlo

Svoji profesi dělá přes pětadvacet let a patří mezi novinářskou tuzemskou špičku. Nyní se přesunul k vizuální novinářské tvorbě a vytváří s kameramanem Tomášem Dusilem satirický pořad Šťastné pondělí pro portál Seznam Zprávy.

14.11.2017 v 22:04 | Karma článku: 8.58 | Přečteno: 465 | Diskuse

Stisk Studentský deník

Spartan Race není jen o plazení v bahně, důležitá je i běžcova psychika, říká závodník

Závod v pěti stupních pod nulou i v polední výhni uprostřed července. Nošení pytlů se štěrkem nebo plazení pod ostnatým drátem. I takhle může vypadat jeden z nejpopulárnějších běžeckých závodů Spartan Race.

6.11.2017 v 23:55 | Karma článku: 8.94 | Přečteno: 303 | Diskuse

Další články z rubriky Brno

Stisk Studentský deník

Záběry ze země už nestačí, drony přepisují možnosti žurnalistiky

Záběry pořízené dronem oživují zpravodajské reportáže. Novináře však často zpomalují legislativní procesy.Vyřídit povolení k létání ve městě trvá až tři dny. Více o dronech se studenti dozvěděli na Multimediálním dni.

16.11.2017 v 16:10 | Karma článku: 3.37 | Přečteno: 99 | Diskuse

Stisk Studentský deník

Mikroskopické rozsivky zabodovaly, celorepublikový Science slam má svou vítězku

Hračky, rozbité skleničky i nafukovací panna. Pomůcky, bez kterých se mladí vědci neobešli ve středu večer na prvním finále celorepublikového Science slamu v Brně. Největší přízeň diváků si získala algoložka Barbora Chattová.

16.11.2017 v 13:56 | Karma článku: 3.68 | Přečteno: 127 | Diskuse

Jan Tomášek

Nádraží Brno – varianta (dvoj)nádraží v centru

Mé srdce bije pro nádraží v centru... Jak jinak uvést variantu řešení brněnského železničního uzlu která je mi nejbližší – totiž v rámci stávajícího hlavního nádraží.

10.11.2017 v 2:28 | Karma článku: 6.45 | Přečteno: 357 | Diskuse

Jan Tomášek

Nádraží Brno – varianta dvě nádraží

Ve svých dvou blogových článcích, věnovaných brněnskému železničnímu uzlu jsem naznačil, že jsem příznivcem dvou variant řešení. Tentokrát se zastavím u té varianty, kde je zvážena možnost vybudování dvou centrálních nádraží.

9.11.2017 v 23:39 | Karma článku: 5.36 | Přečteno: 426 | Diskuse

Vladimír Kuchař

Pochybné sociální hokuspokusy v Brně krachují

Brněnská radnice pod vedením neomarxistických sociálních inženýrů z Žít Brno již více než rok rozdává byty neplatičům, nejčastěji romským rodinám. A výsledek? Hluk, nepořádek a stížnosti. Navíc nové dluhy na nájemném.

6.11.2017 v 17:20 | Karma článku: 44.59 | Přečteno: 3701 | Diskuse
Počet článků 2588 Celková karma 8.41 Průměrná čtenost 1127

Stisk je studentský online deník tvořený studenty Katedry mediálních studií a žurnalistiky Fakulty sociálních studií Masarykovy univerzity v Brně. Blog Stisku je po dohodě s redakcí Blog iDnes.cz koncipován jako skupinový. Stisk vznikl v roce 1997 jako jeden z prvních internetových časopisů v České republice, v rámci blogu iDnes se představuje od února 2009. Plná verze časopisu Stisk je na www.munimedia.cz/kurz/stisk/.
Tiráž:
Vedoucí projektu Stisk: Jaroslav Čuřík
E-mail: curik@fss.muni.cz
Telefon: +420 549 49 3642
Adresa: Katedra mediálních studií a žurnalistiky, FSS MU, Joštova 10, 602 00 Brno.
Tiskové zprávy zasílejte na: stisk.munimedia@gmail.com
 



Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.