Politikou pohrdám, moje hudba s věkem zraje, říká rapper Řezník

Horrorcorového rappera Řezníka nejvíce proslavila kauza s Českým slavíkem. V Roce 2013 mu pořadatelé ankety odepřeli cenu veřejnosti, od té doby se jeho život posunul. Kvůli tvorbě se však dostal i do křížku se zákonem.

Před udílením cen České hudební akademie přijel do brněnského Kabinetu Múz. Horrorcorový rapper Řezník tušil, že v úterý Anděla nejspíš nezíská. Nic si z toho ale nedělá. Pohrdá anketami i politkou, což jasně dává najevo ve svých kontroverzních písních.  

V rozhovoru pro Stisk Řezník nastínil, jak moc se protíná jeho umělecká role se skutečným životem Martina Pohla a popsal spory se společností Mattoni. Přidal i perličky o Brně. "Jednou jsme se s kamarádem opilí přihlásili do AZ kvízu. Neprošli jsme," pobaveně líčí. 

Při rozhovoru nesměla chybět jeho tradiční maska, chtěl tykání a nevyvaroval se expresivních výrazů. 

Nejvíce tě proslavila aféra s Českým slavíkem, který ti v roce 2013 vzal slavíka za cenu veřejnosti. Jak se na celou věc díváš s odstupem?

Pořád stejně. Pohrdám tím, v dnešní době je to úplně zbytečná anketa.

Brzy se budou vyhlašovat ceny Anděl. Jsou lepší než Český slavík?

Je Anděl, jsou i další soutěže. Spíš bych věřil Andělu, který oceňuje mladé zpěváky, než Slavíkům. Ta soutěž vznikla za komunismu a pořád se drží stejných principů.

Jak se na Slavíky díváš dnes? Poslední dva roky provázely skandály kvůli skupině Ortel.

Nechtěli udělat stejnou chybu jako u mě. Ale přerostlo jim to přes hlavu. Je to ztracená soutěž, pokud nejlepšího zpěváka vyhrává Karel Gott. Tyhle soutěže by měly být postavený na tom, co poslouchají mladí. A nemyslím si, že by někdo mladý Karla Gotta poslouchal.

Nezadělali si pořadatelé svým postojem k tobě a Ortelu na problémy?

To jo, ale já ctím svobodu slova. I když bych si ho nikdy nepustil, myslím si, že mají právo říkat co chtějí. Pokud si je lidi zvolili, je to jejich právo. Já bych jim ale hlas neposlal.

Vidíš rozdíl mezi svojí tvorbou a Ortelem?

Ortel to bere vážně, tam není žádná nadsázka, žádný fór.

Jako reakci na postup Mattoni jsi tehdy vydal song Pořád jenom hate. Po dvou letech vyšlo jeho pokračování. Proč?

Bral jsem to jako uzavřenou kapitolu, ale pak mě nasralo, že Česká televize točí seriál Já, Mattoni, který měl rozpočet asi 100 milionů. Mattoni sice něčím přispěla, ale byla to jenom malá část. Takže ze zbytku zaplatili daňoví poplatníci jednu velkou reklamu. Proto jsem vydal klip Pořád jenom hate 2, který cílil přímo na Mattoni.

Co následovalo?

Přišla mi výzva od Mattoni, ať video stáhnu, nebo to budou řešit právně. Já jim odepsal, že mi mají poslat sto tisíc, který jsou za vítězství ve Slavíkovi, pak že se s nima budu bavit. Tím to skončilo. Myslím, že Mattoni pochopilo, že je lepší to dál neřešit, neválčit se mnou.

ROZDVOJENÁ OSOBNOST

Jak se koukáš na společenskou situaci? Politika pronikla třeba na České lvy.

Snažím se politice vyhýbat. Umělecky jsem se k ní nikdy moc nevěnoval, politikou obecně pohrdám. Už to ani neřeším osobně, protože když člověk někoho zvolí a on se dostane k moci, stejně se z něj stane kretén. Přijde mi to jako marný boj, snažím se tím nevzrušovat.

Souhlasil by Řezník?

Ten politiku vždycky hejtoval, takže by řekl, ať všichni chcípnou, jsou to zmrdi.

Ptal jsem se, protože to vypadá, že občas mluvím s Řezníkem, ale jinak mluví spíš Martin. Dokážeš je v sobě pořád oddělit?

Poslední dobou se to celkem smazává, už to není tak fiktivní a hororový příběh, to mě ani nijak už nebaví. Spíš vycházím ze svých temných emocí, sám ze sebe. Ale pořád v roli Řezníka. Emoce jsou třeba opravdový, ale v tvorbě je to záměrně hodně nadsazený, dovedený do extrému.

Nemáš přeci jen strach z toho, kam Česká republika směřuje?

Nemám. Lidé jsou poměrně hysteričtí, ale v Česku k tomu není velký důvod.

Čeho se teda bojíš?

Odjakživa se bojím smrti, z toho pramení i moje tvorba. Ale konkrétně z ničeho strach nemám.

Teď už k hudbě. Začali ji lidi brát? Zejména po aféře se Slavíky se proti tobě mnoho lidí ohrazovalo.

Myslím, že jo, že si na to lidi zvykli. Už chápou, že je to umělecká tvorba, což nevím, jestli je úplně dobře. Chybí tam moment šoku, lidi si jenom řeknou, že Řezník zase něco udělal. Zároveň si myslím, že to otevírá dveře novým umělcům, pro který nebude tak těžký prorazit.

NA VĚCI SE DÍVÁM JINAK, ALE BAVÍM SE

Když se podíváš na svoje začátky a srovnáš to s dneškem, je současná tvorba kvalitnější, vyzrálejší?

Určitě jo. V říjnu jsem vydával desku Strangulační rýha, s kterou jsem nejvíc spokojený. Je mi jednatřicet, člověk se na věci dívá jinak. Začátky byly hodně amatérský, teď se to snažím dělat jinak.

Jsou nějaké novější texty nebo songy, které bys zpětně nevydával?

Ani ne, stojím si za vším.

Skoro každý rok vydáváš novou desku, do toho tvoříš s DeSadem jako Sodoma Gomora, vydáváš hry, natáčíš filmy. Stíháš to všechno?

Jo, pořád mě to hodně baví. Na tom to stojí, beru to jako zábavu. Nedělám to, aby něco vzniklo, ale pro sebe.

Liší se nějak tvorba Řezníka a tvorba Sodomy?

Řezník je víc osobní, víc ze mě. Sodomu beru s větším nadhledem, jsou to songy o zabíjení plný fórů, spíš lehčí tvorba. Teďka zase pracujeme na desce, která bude spíš komediální. Sodoma slouží k pobavení.

Kdo je tvůj typický fanoušek?

To se těžko říká. Ale kdybych to měl zjednodušit, je to kluk 16 až dvacet, kterej je naštvanej ze školy nebo posranýho vztahu. Ti v mojí tvorbě nacházejí únik, vidí, že i někdo další je takhle nasranej. Dokáží se u toho uvolnit, nemusí pak nikoho mlátit ani fetovat.

Může to být tím, že ty si v jejich věku začínal?

Jo, na mě moje tvorba působila stejně.

KVŮLI TRIČKU S BREIVIKEM PADALY ŽALOBY

Jsi vystudovaný inženýr, tématem tvojí diplomové práce byl marketing v pohřebnictví. Psal ji ještě pořád Martin Pohl, nebo to byl už spíš Řezník?

Psal ji Martin Pohl. Ale s Řezníkem má mnoho společnýho. Tyhlety temný témata baví i mě osobně.

Jak tvůj život bere rodina?

Rodiče mě v tom vždycky podporovali. Ví, jaký jsem.

Měl jsi s tím nějaký problém?

Určitě, dokonce i rodina. Můj táta hraje v jednom z mých filmů ne úplně hezkou roli. Ve škole, kde učil, ho někdo naprášil, docela se to řešilo. Nic z toho nebylo, ale mrzelo mě, že kvůli mně má táta problém v práci.

Byly to i problémy se zákonem?

Samozřejmě. Kvůli klipu Konečný řešení, na což reaguje Soudní proces. Problémy jsem měl kvůli tričku s Breivikem, který jsem prodával. Padaly žaloby, chodil jsem na výslechy, ale vždycky jsem se nějak domluvil, policajti chápali, že to nemyslím vážně.

A co tvůj vztah k Brnu? Jaký je?

Vlastně žádný. Jezdím sem hlavně na koncerty, nejradši na Flédu. Celkově mám Brno rád, doteď si pamatuju, jak jsem tu byl poprvé.

Jak to?

Jednou jsme s kamarádem ožralí přihlásili do AZ kvízu. Asi po půl roce nám přišla pozvánka na konkurz, ale nedostali jsme se, jiní nás převálcovali (směje se). Ale AZ kvíz mám rád, Aleš Zbořil je můj idol.

Přijde moment, kdy si řekneš dost, a Řezník skončí?

Je to možný. Teď to tak necítím, ale kdybych měl pocit, že to dělám nějak přes sílu, dal bych si nějakou pauzu.

Může ale Řezník skončit, pokud je s Martinem tak propojený? Nebylo by to jako přijít o drogu?

Tím, že se věnuju umění i v jiných podobách, asi by mě to netrápilo. Zatím mě to každopádně baví a není důvod, proč bych měl končit.

Filip Kříž

Autor: Stisk Studentský deník | středa 21.3.2018 0:09 | karma článku: 15,60 | přečteno: 524x