Chceme, aby studenti hrdě reprezentovali svou univerzitu v počítačových hrách, říká Těšík

31. 10. 2018 15:14:06
Jeho cílem je propojit univerzity na úrovni elektronického sportu za pomocí iniciativy ESA – Esportovní studentské asociace, která si klade za cíl vyplnit prostor mezi univerzitou a studentem hráčem.

Co je to eSport?

Elektronický sport, neboli eSport, mnoho lidí chápe jako pouhé hraní na počítači. To je v jádru samozřejmě správná představa, ale eSport obsahuje mnohem víc. Například jde o kompetitivnost, kdy se hráči snaží proti sobě soupeřit za vidinou výhry.

Jak dlouho funguje?

Pokud je řeč o současném eSportu, kdy jsou vyprodané stadióny a výstavní haly, tak se bavíme zhruba o době pěti let. Jinak samozřejmě mnohem déle.

Jaké hry patří mezi nejčastěji hrané eSportové hry?

V současnosti je nejvíce populární žánr Battle Royale, kde spolu soupeří až stovka hráčů na jednom bojišti – jmenovitě Fortnite a PlayerUnknown's Battlegrounds. Do nedávna však scéně vévodily MOBA hry, neboli Massive Online Battle Arena, což je například League of Legends a Dota 2. Samozřejmě se permanentně na pozadí drží střílečky z pohledu první osoby jako Counter-Strike: Global Offensive (CS: GO) či Overwatch.

Jak jsou na tom mobilní hry?

Mobilní hry jsou, dá se říct, naprostá novinka. U nich však chybí onen prvek soutěživosti, neboť nejsou tak kompetitivní jako například League of Legends, Overwatch či CS: GO. Spousta institucí však vnímá mobilní trh jako perspektivní a snaží se na něm prosadit. Například nedávno jsme vyslali náš ESA tým do Kolína nad Rýnem, kde se stal mistry světa ve hře Shadowgun War Games

Esportovní Studentská Asociace (ESA) – co to přesně je?

Jde o neziskovou organizaci, jejíž cílem je vytvořit síťovou infastrukturu vysokoškolských studentů zajímající se o eSport, propojovat školy mezi sebou a zprostředkovat univerzitní ligu. ESA má tři dílčí aspekty – online, offline a vzdělávání. Online se zabývá samotným hraním, vytvořením univerzitní ligy. Offline je již zmíněné propojování a vytváření sítě vztahů mezi lidmi. Formou rozličných akcí propojuje hráče. Spadá sem i pořádání offline turnajů a událostí, jako byl třeba World of Warcraft Launch Event. Do aspektu vzdělávání patří, neboť jsme především studenti, dílny a přednášky na vzdělávání v oblasti kybernetické bezpečnosti, grafiky, netolismu (chorobné závislosti na virtuálních drogách – počítač, mobil a další, pozn. red.), etikety na internetu a spoustě dalších. To vše bude probíhat v rámci Esport Dnů na jednotlivých univerzitách.

Proč se vaše liga jmenuje 3E?

Trojka v angličtině se čte jako "three", což je velice podobné výslovnosti free, zdarma. A právě registrace a hraní 3E Ligy je zdarma. Tři písmena E znamenají Education, Evropa, a Esport.

Spolupracujete s brněnskými organizacemi?

V Brně spolupracujeme především s Tribunal – esports barem, Fadee, GameDev Studiem a MADFINGER Games, což je světová špička v mobilních hrách. Pokud opomeneme Brno, tak například spolupracujeme i s ATComputers, kteří jsou největším dovozcem elektrotechniky v České republice.

Co vás motivovalo k založení ESA?

Hlavní motivací jsme byli my – studenti. Jde vidět, že studenti mají chuť a zájem reprezentovat svou univerzitu ve sportu, lze to pozorovat na meziuniverzitních soubojích. V eSportu tady ale nikdy nic takového nebylo. Člověk nikdy neměl možnost říct „teď hraju LoLko za univerzitu a reprezentuju“. Spousta lidí hraje, studuje, ale chybí tam propojení obou složek. A tuhle díru chceme vyplnit.

Kolik lidí se na projektu podílí?

Před pár lety za mnou přišel kolega Marek s myšlenkou, že by chtěl udělat univerzitní ligu. Nakonec z toho sešlo, ale po čase přišla iniciativa z Ostravy, podporovaná Red Bullem. Nakonec se utvořila ESA, která má dodnes všehovšudy sedm lidí napříč Českem.

Je možné se do asociace přidat?

Prozatím ne, protože vše, co děláme, je zkušební. Do budoucna však rozhodně počítáme s rozšířením řad, neboť se zvětší i objem práce, kterou budeme muset vykonávat. Pomoc se nám tak rozhodně bude hodit.

Do minulého týdne se hráči mohli registrovat do univerzitní ligy. Jak úspěšné to bylo, kolik týmu se registrovalo a jaké hry se v oné lize hrají?

Tahle liga je prvním ročníkem, ať se s tím samotní hráči seznámí. My se snažíme vychytat všechny mouchy, a proto soutěžíme pouze v jedné hře – League of Legends. Naším cílem bylo mít zaregistrovaných dvě stě hráčů, což jsme s přehledem splnili. Z nich se teď formují týmy. V případě, že se někdo přihlásil jako jednotlivec, máme vytvořený systém na propojení daného hráče s ostatními hráči z jeho univerzity.

V League of Legends máte týmy jen pět na pět, nebo i tři na tři?

Máme pouze pětičlenné týmy, takže se hraje na mapě Summoner’s Rift.

Jaké univerzity se zapojily?

Zapojilo se kolem deseti tuzemských univerzit. Jmenovitě se jedná například o Vysoké učení technické, Masarykovu univerzitu, Mendelovu univerzitu, České vysoké učení technické, Univerzitu Karlovu, Univerzitu Pardubice, Univerzitu Hradec Králové a další.

Jak bude samotná liga probíhat?

Hraje se podle systému SWISS, který eliminuje faktor náhody, jenž je například u klasického „pavouka“. SWISS umožňuje férovější herní zážitek, neboť k sobě přiřazuje podobně silné týmy. Za každou výhru tým získá bod a postupně se k sobě přiřazují celky se stejným či podobným počtem bod. Tím pádem nehrozí, že se v posledním kole potká nejsilnější tým s nejslabším. Liga bude mít šest kol – každé trvající jeden týden. V jednotlivých kolech se, podle svých časových možností, kapitáni obou týmů domluví na utkání. Ze všech týmů následně vykrystalizují čtyři nejlepší.

Bude možné zápasy někde sledovat?

Některé zápasy budou živě přenášené pomocí našeho partnera MagnaTV. Fanoušci, či hráči samotní, se budou moci podívat, jak hrají jejich týmy, protivníci či univerzita.

Plánujete rozšířit portfolio her?

Do budoucna určitě ano. Prozatím jsme ale v oné pilotní fázi, takže si vystačíme s League of Legends. Jak se bude naše komunita rozrůstat, plánujeme zařadit i další hry. Prvotně střílečky typu CS: GO či Overwatch.

Kde všude jste byli?

Byli jsme na Game Access na Brněnském výstavišti, For Games 2018 v Praze, Red Dragon Tournament v Třinci, vyslali jsme ESA tým jako reprezentanty na GamesCom 2018 do Kolína nad Rýnem. Tam se klukům povedlo vyhrát titul mistrů světa v Shadowgun War Games. Do budoucna se objevíme i na Mistrovství České republiky v počítačových hrách.

Vy sám jste součástí?

Paradoxně ne. Jednak z důvodu, že by se mohly najít hlasy, které by mne, či můj tým, obviňovaly z podvádění nebo kteréhokoliv jiného nesmyslu. A za druhé, pokud člověk celé dny stráví v herním prostředí, tak pak už nemá moc chuť a náladu přijít domů a hrát. Vidí v tom onu práci a ne zábavu.

David Studnický

Autor: Stisk Studentský deník | středa 31.10.2018 15:14 | karma článku: 4.76 | přečteno: 154x

Další články blogera

Stisk Studentský deník

Divadla bojují o své přežití na brněnské scéně

Brněnské Centrum experimentálního divadla požaduje od nového vedení města navýšení rozpočtu v řádu miliónů korun. Radní se situací budou zabývat. Rozpočet pro kulturu ale pravděpodobně nenavýší.

18.11.2018 v 17:11 | Karma článku: 4.29 | Přečteno: 335 | Diskuse

Stisk Studentský deník

Čeští elfové si nechtějí hrát na nesystémovou zpravodajskou službu, říká mluvčí skupiny

Bojují za demokratickou společnost v digitálním prostoru. Skupina se inspirovala iniciativou elfů z Pobaltí. Ti se potíráním ruské propagandy snaží udržet svou samostatnost. Za anonymní skupinu českých elfů hovoří Bohumil Kartous.

18.11.2018 v 14:04 | Karma článku: 11.88 | Přečteno: 706 | Diskuse

Stisk Studentský deník

Umělá inteligence skládající básničky i 3D tiskárna. Festival Prototyp ovládne Brno

Festival propojí umění, vědu, technologii a nově také kutilství. Již pátý ročník festivalu prozáří od 16. do 18. listopadu pavilon A na brněnském výstavišti. Chybět nebude módní přehlídka, interaktivní výstava a hudební program.

14.11.2018 v 11:07 | Karma článku: 3.56 | Přečteno: 82 | Diskuse

Stisk Studentský deník

Titanic sa opäť vydal na svoju plavbu. Tentokrát zamieril do Brna

Do života cestujúcich môžu nahliadnuť návštevníci výstavy v Brne. Je jedinečná nielen nádhernou zbierkou originálnych exponátov, ale predovšetkým rekonštrukciou, vďaka ktorej sa návštevníci doslova ocitnú na palube Titaniku.

6.11.2018 v 13:25 | Karma článku: 4.03 | Přečteno: 170 | Diskuse

Další články z rubriky Věda

Jan Fikáček

Génius si poradí i bez vyspělé techniky

Mnoho lidí si pod dojmem hollywoodských filmů představuje génia jako počítačového experta, který brilantně zvládá ty nejsložitější počítačové programy. Genialita se ale projevuje, i když génius nemá k dispozici prakticky nic.

18.11.2018 v 18:15 | Karma článku: 20.64 | Přečteno: 472 | Diskuse

Karel Tejkal

Kreacionistická tektonika

Jsem hluboce přesvědčen, že si mnozí podvodníci z Institute for Creation Research (www.icr.org) uvědomují, že bohapustě lžou. Prostřednictvím webu kreacionismus.cz jsou nám tyto lži v českém překladu následně předkládány k víře.

17.11.2018 v 20:36 | Karma článku: 11.03 | Přečteno: 334 | Diskuse

Dana Tenzler

Monstrum v centru naší galaxie ztrácí na tajemnosti

​Nikdy ji nikdo neviděl, skrývá se totiž za mraky mezihvězdného plynu. Přesto o sobě dává vědět svou gigantickou gravitací. Jak vypadá černá díra, která určuje takt v Mléčné dráze? (délka blogu 5 min.)

15.11.2018 v 8:00 | Karma článku: 26.59 | Přečteno: 776 | Diskuse

Jan Mestan

Planetární extrémy. Co způsobuje superhustotu exoplanet?

Vešla by se 'Země do Země' třeba desetkrát? Dvacetkrát? Nebo dokonce vícekrát? Zcela určitě, v jádrech plynných obrů a hvězd to možné je. Zarážející je potom fakt, že dané 'superhustoty' jsou hustotami průměrnými.

14.11.2018 v 22:36 | Karma článku: 18.51 | Přečteno: 289 | Diskuse

Julius Maksa

UFO Létající objekty.

Může někdo přežít přetížení 100 G a více? Jsou v létajících strojích živé bytosti? Je možné přetížení odstranit?

14.11.2018 v 22:09 | Karma článku: 10.40 | Přečteno: 340 | Diskuse
Počet článků 2687 Celková karma 6.60 Průměrná čtenost 1118

Stisk je studentský online deník tvořený studenty Katedry mediálních studií a žurnalistiky Fakulty sociálních studií Masarykovy univerzity v Brně. Blog Stisku je po dohodě s redakcí Blog iDnes.cz koncipován jako skupinový. Stisk vznikl v roce 1997 jako jeden z prvních internetových časopisů v České republice, v rámci blogu iDnes se představuje od února 2009. Plná verze časopisu Stisk je na www.munimedia.cz/kurz/stisk/.
Profilová fotografie: Miroslav Šipula, FSS MU Brno
Tiráž:
Vedoucí projektu Stisk: Jaroslav Čuřík
E-mail: curik@fss.muni.cz
Adresa: Katedra mediálních studií a žurnalistiky, FSS MU, Joštova 10, 602 00 Brno.
Tiskové zprávy zasílejte na: stisk.munimedia@gmail.com

Najdete na iDNES.cz