Komunální volby kromě velkých slibů doprovází i úsměvné spoty, říká Miloš Gregor

3. 10. 2018 19:24:00
Brno – O křeslo primátora se v Brně utká 10 kandidátů. Spíše než o konflikt hodnot a ideologií ale půjde o konflikt osobností. Na to, jakým stylem zúčastnění vedou kampaň, odpovídal politolog z Masarykovy univerzity, Miloš Gregor.

Dokážete říct, jaká jsou hlavní témata komunálních voleb v Brně?

Nedokážu. Myslím si, že letošní komunální volby, a možná to není symptomatické jen pro Brno ale obecně, jsou charakteristické tím, že většina těch hesel a sloganů, kterými se nás politické strany snaží zaujmout, je generická. Nemají konkrétní téma, nemají konkrétní obsah. Jde o slib nějaké lepší budoucnosti, alternativy k něčemu, toho, že dáme věci do pořádku a podobně. To lze, domnívám se, pozorovat častěji než v minulosti. Pokud už politici nějaká témata artikulují, tak je to většinou doprava, vzdělávání, počet míst ve školkách, školách, zdravotnická zařízení, sociální péče, životní prostředí. To všechno je v těchto volbách přítomno, ale pokud se podíváme na ty hlavní kampaně, tam se obávám, že témata budeme hledat horko těžko.

Co se týče společných témat, až na výjimky panuje konsenzus ohledně nedostatečné kapacity školek.

Pokud si dobře vybavuji různé debaty mezi kandidáty na primátora Brna, tak v tom se skutečně všichni shodují. Druhým dechem však dodávají, že je to pouze záležitost konkrétních městských částí. V městské části Brno – Střed je ten počet například nedostatečný a naopak, jsou jiné městské části, kde mají problém kapacitu naplnit. Problém je tedy spíše v nerovnoměrném rozdělení dětí po školkách než v kapacitě obecně.

Dalším společným bodem je vybudování Janáčkova kulturního centra a zavedení participativního rozpočtu. To už je hezký kus společné půdy. Může to znamenat, že program, ve kterém letos panuje v řadě bodů obecná shoda, nebude tím hlavním, podle čeho se budou voliči rozhodovat?

Zažil jsem několik debat lídrů politických stran kandidujících v Brně a tam je vidět, že v naprosté většině témat se politici shodují. To není těžké, neboť ta témata nejsou definována hodnotově, ale například tak, že chceme, aby se nám tu žilo líp. Pokud chcete zlepšit dopravu, tak se nenajde nikdo, kdo by řekl: „Ne, my ji zlepšit nechceme.“ Lišit se mohou dílčí aspekty toho, jak si konkrétní politické strany představují realizaci. Všichni se například shodují na tom, že je potřeba vyřešit otázku hlavního nádraží v Brně. Většina politických subjektů se shoduje i na tom, že řešení spočívá v postavení nového dopravního uzlu kousek dál od toho starého.

Domníváte se, že bude nádraží tématem i v příští volbě? Bude se ještě přehodnocovat názor na jeho konečnou polohu?

Jsem přesvědčen, že nádraží tématem bude. Ne snad, že by někdo zpochybňoval v tuto chvíli nastavený směr, ale spíše kvůli tomu, že za čtyři roky stát nebude. Jeho přesun bude obnášet napojení na městskou infrastrukturu. Řada urbanistických a developerských projektů se bude teprve řešit, a proto si myslím, že tématem komunálních voleb bude brněnské nádraží nejen následující čtyři roky.

Městem rezonuje také rostoucí cena nájmů a nemovitostí. Do určité míry se situaci odhodlali řešit plánem na výstavbu nových bytů zastupitelé Pirátů, KDU-ČSL a Zelených. Proč toto téma ostatní strany opomíjejí?

Já nejsem přesvědčen, že to ostatní politické strany neřeší. Možná to pro ně není priorita, na rozdíl od dopravy, která se dotýká všech, neboť rostoucí nájem je problémem pouze pro část Brňanů. Některé politické subjekty vidí zlepšení situace v tom, že jakmile bude schválen územní plán, budou moci vznikat nové developerské projekty a toto se tím částečně vyřeší.

Letošní spoty politických stran zanechaly pocit, že laťka bizarnosti se opět o něco zvedla. Rapující Petr Vokřál, Oliver Pospíšil promlouvající z kontejneru. Je možné si to vykládat jako důsledek nedostatku nějakých velkých, konfliktních témat a následnou potřebu na sebe upoutat pozornost?

Já bych nerad dával na jednu hromadu lokální politická sdružení, která vznikla nezávisle na celostátní politice. Nemají žádnou ideologickou profilaci, nemají finanční zázemí, ani žádné zkušenosti s kampaní. Tam je z mého pohledu pochopitelné, že si to kandidáti dělají „na koleni“ a pak dochází k řadě více či méně úsměvných momentů. Druhou rovinu představují politické strany, které mají bohaté zkušenosti s kampaněmi. Mají personální i finanční zázemí na to, aby dělali kampaň pro komunální volby a tam je pak otázka, proč některé prvky působí tak rozpačitě.

Napadá vás někdo konkrétní?

Pokud se díváme na Brno, máme dva případy. Prvním je lídr ČSSD – Oliver Pospíšil, který si sám vymyslel spot, sám si ho natočil a to video působí, řekl bych, až trapným dojmem pro všechny zúčastněné i pro diváky. Není zcela důstojné, zejména pro někoho, kdo aspiruje na to být primátorem druhého největšího města v republice. Druhým příkladem je video Petra Vokřála, které je také úsměvné, ale už můžeme vidět, že jeho produkce je vysoce profesionální, není právě „dělané na koleni“. A hlavně, několik dní poté, co mělo toto vtipné video ukázat Petra Vokřála v lidštější podobě, následovalo video seriózní, které se věnovalo politickým tématům. Tady lze vidět strategické uvažování. Nejprve přitáhneme pozornost virálním videem a pak budeme lidem prezentovat naše témata.

Značnou pozornost si získalo také rezidentní parkování, které v jeho současné podobě podporuje hnutí ANO. Jak tento krok hodnotíte?

Faktem je, že spustit takto kontroverzní projekt několik málo týdnů před volbami byl odvážný krok, netroufám si ovšem odhadovat, jestli to bude mít vliv na volební zisk hnutí ANO.

Jak se u kampaní ke komunálním volbám odráží rozdíly mezi rozpočty jednotlivých subjektů?

Komunální volby jsou jediné, které nejsou upravené zákony vztahujícími se k volebním kampaním. To znamená, že nemáme definovány limity na rozpočet kampaní a dohledový úřad, který ostatní kampaně a volby kontroluje. S tím souvisí, že nemáme čísla, kolik peněz jednotlivé strany vynakládají na kampaň. Podíváme-li se ale po republice, vidíme, že hnutí ANO silně dominuje v ulicích, což znamená, že pravděpodobně vynaložilo několikanásobně víc peněz. Srovnáme-li to s parlamentními volbami, kde rozpočty známe, odhadoval bych, že v komunálních volbách mělo ANO rozpočet vysoce nad sto milionů korun.

Jak myslíte, že členy dosavadní koalice – ANO, TOP09,KDU-ČSL,Zelených a Pirátů s Žít Brno poznamená do voleb jejich práce v zastupitelstvech?

Myslím, že je to znát již na podobě předvolební kampaně. Teď jste vyjmenoval 5 subjektů, ze kterých se po rozdělení Pirátů a Žít Brno stalo šest. Šest subjektů, které se příliš nemohou vymezovat k předchozím rokům fungování, protože byli součástí té vládní koalice. To se promítá do toho, že spousta debat je spíše umírněných, konsenzuálních. A také protože opozice je poměrně malá.

Jednou z novinek letošních voleb bude také sdružení „Maffie“, které povede Capo Di Tutti Capi – Lubor Pospíchal. Jakou šanci má podle vás takováto forma seriózní recese?

Minimální. My, jako Češi, máme rádi smysl pro humor a odlehčenou komunikaci, třeba i v politice, byť to tam ze své podstaty nepatří. Je ale potřeba, abychom viděli, že ono hnutí vnímá volby seriózně. Ve chvíli, kdy tu máme něco až takhle recesistického, my se tím možná pobavíme, ale nebudeme jako voliči reálně zvažovat, že bychom tu stranu nebo hnutí volili.

Kterou kampaň hodnotíte jako nejpovedenější?

To bude ta, která zajistí svojí straně dobrý výsledek. Poměrně viditelná je kampaň hnutí ANO, také KDU-ČSL se svým sloganem „Brno je boží“, kde se podařilo skloubit to, jak voliči vnímají KDU-ČSL, jakožto křesťanskou stranu, tak i pozitivní emoce směrem k Brnu. To hodnotím jako zdařilé. Viditelná je i kampaň ODS, tam mám ovšem pochybnosti, zda je samotné heslo „Rozumná alternativa pro Brno“ dostatečně silné, aby dokázalo mobilizovat voliče. Zajímavou kampaň má i hnutí Žít Brno se svými plakáty. Zde mám ovšem pochybnosti, jestli si to voliči spojí s politickým hnutím, protože jejich plakáty trochu působí jako plakáty na divadelní představení.

Hovořili jsme hodně o vizuální stránce kampaně. Rozhodují se ale opravdu voliči podle plakátů?

Jako voliči si to neradi připouštíme, ale ty kampaně na nás mají větší vliv, než by se nám líbilo. Ne nadarmo většinou mají dobrý volební výsledek ty strany, které nás dokáží zaplavit předvolebními billboardy, plakáty a letáky. To zkrátka není náhoda. Když uvidíme plakát nebo billboard, tak nás to možná nepřesvědčí, abychom tu stranu volili, ale rozhodně budeme mít v povědomí, že ta strana kandiduje a pravděpodobně nám v nějaké fázi rozhodování na mysl vstoupí, že bychom ji volit mohli. Jsme-li v situaci, kdy se velká část voličů rozhoduje v posledních pár dnech před volbou, nebo dokonce až ve volební místnosti, tak se může stát, že budou volit tu stranu, kterou si vybaví, aniž by nad tím nějak hlouběji přemýšleli. A vybaví si tu stranu, která měla silnější kampaň a viditelnější představitele. Jako voliči uvažujeme pouze nad stranami, s jejichž kampaní se potkáváme. V tomto ohledu billboardy určitě rozhodující mohou být.

Troufnete si odhadnout výsledek voleb?

Ne. Já jsem na odhady velice špatný a jak jsem již řekl, řada voličů se rozhoduje na poslední chvíli. V těch posledních čtyřech dnech se může stát spousta věcí a z logiky kampaní se to dá přímo čekat. Poslední týden je právě ta doba, na kterou by se měli politické strany nejvíce soustředit, chtějí-li ještě někoho přesvědčit.

Petr Hodina

Autor: Stisk Studentský deník | středa 3.10.2018 19:24 | karma článku: 14.79 | přečteno: 347x

Další články blogera

Stisk Studentský deník

Recenze: Divoká říše slibuje více, než zvládne splnit

Novinka nakladatelství CooBoo - Divoká říše autorky Stacey Marie Brown: Kniha se odehrává v dystopické Budapešti a nakladatelství se ji nebojí srovnat i s velikány žánru adult fantasy, ke kterým má však daleko.

22.11.2022 v 13:00 | Karma článku: 7.83 | Přečteno: 156 | Diskuse

Stisk Studentský deník

Tvorba komunity je pro nás klíčová, říká vedoucí Radia R Barbora Dohnalová

Největší studentské rádio na území Česka a Slovenska má nově zvolené vedení. Místo station manažerky získala studentka Barbora Dohnalová. V rozhovoru mluvíme o autenticitě, fungování, ale i osobním vztahu Dohnalové k Radiu R.

14.11.2022 v 12:31 | Karma článku: 7.73 | Přečteno: 149 | Diskuse

Stisk Studentský deník

Zápasník Chotěnovský: Trend MMA je teprve na začátku

V jednadvaceti letech se rozhodl pro sport, který u nás v té době nikdo neznal. Denně dojížděl sedmdesát kilometrů na tréninky z Dolní Dobrouče do Hradce Králové. Řeč je o MMA zápasníkovi Lukáši Chotěnovském.

3.11.2022 v 12:19 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 62 | Diskuse

Stisk Studentský deník

Komentář: Reklama na Formuli 1 v americkém Austinu

Max Verstappen znovu kraloval. Tentokrát na okruhu COTA (Circuit of the Americas) ve Spojených státech Amerických. Předcházelo tomu ale drama plné nehod, předjíždění a chyb. Byla to Formule 1, tak, jak ji známe.

25.10.2022 v 16:17 | Karma článku: 7.99 | Přečteno: 131 | Diskuse

Další články z rubriky Brno

Horst Anton Haslbauer

V hicu dnešních dnů

Rád zavzpomínám na sníh. Mladšímu bráškovi jsme pomáhali stavět srubovou chatu na Stříbrné u Kraslic. V zimní čas jsme tam jezdili lyžovat na kopce vedle chaty. Děti se to tam teprve učily a my dva s bráchou tam spalovali

2.7.2022 v 7:16 | Karma článku: 14.34 | Přečteno: 284 | Diskuse

Martina Burýšková

Dřinu, nebo raději inspiraci?

Ráda zkouším nové věci. Díky tomu mám možnost se potkávat s inspirativními lidmi. Poznávat jejich odlišné úhly pohledu, zkušenosti, rozšiřovat si obzory a přijímat od života výzvy, o kterých jsem si dřív třeba jen nechávala zdát.

23.6.2022 v 11:19 | Karma článku: 8.47 | Přečteno: 195 | Diskuse

Martina Burýšková

Adrenalin? Bungee jumping Brno je v Česku legendární

Pro někoho šílenství, pro jiné návykový adrenalin. A co vy? Znáte ten pocit, kdy vám srdce buší nadoraz, tep se zrychluje a napětí roste a... JUMP! Nepopsatelný let střemhlav dolů, uvolnění a nálož endorfinů, které zaplaví tělo.

23.6.2022 v 10:17 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 66 | Diskuse

Stisk Studentský deník

Lidé zasadili desítky nových dubů. Cílem akce Stromy pro Brno byla pomoc brněnským lesům

Na místě, kde kdysi stál smrkový les, dnes rostou nové duby zimní. Zasadit si vlastní strom mohli návštěvníci sobotní akce Sázíme stromy pro Brno. Tu pořádala společnost Lesy města Brna v oboře Holedná.

9.5.2022 v 13:07 | Karma článku: 11.56 | Přečteno: 134 | Diskuse

Stisk Studentský deník

Jízdu mezi stromy si v novém brněnském pumptracku užijí i nejmladší

V brněnské části Bystrc město otevřelo vítězný projekt participativního rozpočtu Dáme na vás. Dráha, která je plná vln a prudkých zatáček, umožňuje aktivní relaxaci v přírodní památce Pekárna.

3.5.2022 v 15:46 | Karma článku: 9.29 | Přečteno: 95 | Diskuse
Počet článků 2823 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 1116

Stisk online je studentský online deník tvořený studenty Katedry mediálních studií a žurnalistiky Fakulty sociálních studií Masarykovy univerzity v Brně. Blog Stisku je po dohodě s redakcí Blog iDnes.cz koncipován jako skupinový. Stisk vznikl v roce 1997 jako jeden z prvních internetových časopisů v České republice, v rámci blogu iDnes se představuje od února 2009. Plná verze časopisu Stisk online je k dispozici zde.

Tiráž:
Vedoucí projektu Stisk online: Jaroslav Čuřík
E-mail: curik@fss.muni.cz
Adresa: Katedra mediálních studií a žurnalistiky, FSS MU, Joštova 10, 602 00 Brno.
Tiskové zprávy zasílejte na: stisk.munimedia@gmail.com

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...